Anna
    Jag är intresserad av interior design, men de enda högskolorna/universiteten som erbjuder något liknande är Göteborg och Stockholm, och jag vill inte flytta till någon av de städerna, om det inte är på distans. Jag vill faktiskt helst att det är distans då jag har försökt studera ett program som inte var distans och jag trivdes inte alls med det (jag mår inte riktigt psykiskt bra). När jag sökte runt på internet så hittade jag ett flertal privatskolor som erbjuder just det jag vill plugga. Dessutom är de även ofta på distans (och ibland till och med egen studietakt). Det är precis vad jag önskar mig, men kan man verkligen lita på högskolorna? Ofta har de bra recensioner men jag vet om att det är lätt att manipulera dem.

    Studentum är ju en pålitlig sida, så här hittade jag flera olika skolor med massor av olika prisklasser (jag vet om att de kostar och man 99% av gångerna inte har rätt till CSN).
    https://www.studentum.se/utbildning/distans-inredning-homestaging/b609-c1052

    Grejen är ju att jag inte vill plugga till inredningsarkitekt, utan arbeta till inredare/home stylist. Så frågorna jag har är: är privatskolorna pålitliga? Kommer arbetsgivare tycka att utbildningen är giltig/kommer de anställa en även om det inte är en hög/universitet/yrkesutbildning?
    • Julia : Kontakta de arbetsgivare som du vill jobba för och fråga vilka utbildningar de föredrar att man har när man söker jobb hos dem, är det bästa rådet jag kan ge.
    • Julia : Eller hitta några personer som idag jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och fråga vilka utbildningar de har "i bagaget" och vilka andra råd de kan ge dig. Se också om en Arbetsförmedlare (på Arbetsförmedlingen) kan ge dig tips och råd, kontakta den arbetsförmedlingskontor som är närmast där du bor.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!
    Arbetsmarknaden för Inredare/Home-styling verkar i Sverige vara väldigt liten. När man tittar på Arbetsförmedlingens webbplats (Platsbanken) och söker på "inredare", får man idag upp 22 annonser men några av de handlar inte om inredning... I den första annonsen måste sökande vara arabiskt-talande, sedan finns det några annonser där Butikskommunikatör sökes (det är alltså inte "home styling". Bland de 22 jobbannonser är det några Säljare som sökes och en Montör/Dekoratör och en Målare. Jag kan inte hitta någon jobbannons där Home-styling inredare eller dekoratör av bostäder skulle sökas av arbetsgivare ... Så, vem skulle du jobba för?
    Vid försäljning av bostäder görs visserligen Styling av bostaden ganska ofta, men det är för det mesta säljaren själv som gör det eller fastighetsmäklare alternativt fastighetsmäklarassistent. Att anlita någon som skulle styla bostaden inför försäljning och betala för det uppdraget är inte så vanligt. Det är dyrt att anlita någon och de som skulle anlita kan också tänka att "smaken är ... delad". Alltså det som en person tycker är vackert kan en annan tycka är fult.
    Om du hittar vilka arbetsgivare du vill jobba för - fråga gärna dem vilken utbildning de rekommenderar. På ett ställe i din fråga undrar du om man kan "lita på högskolorna" och svaret är att högskolorna (och universiteten) står under UKÄ, universitetskanslers ämbetets tillsyn, så jag skulle säga att Ja, högskolorna kan man lita på.
    På ett annat ställe i din fråga undrar du om man kan lita på privata utbildningsanordnare, på utbildningens kvalité och den frågan kan vi tyvärr inte besvara på annat sätt än om en privat utbildningsanordnare erbjuder en folkhögskoleutbildning eller en yrkeshögskoleutbildning (finns t.ex några yrkeshögskoleutbildningar till Butikskommunikatör/Visual Merchandiser) då står de utbildningarna under tillsyn: yrkeshögskoleutbildningar - under MYH´s tillsyn och folkhögskoleutb. - under tillsyn av Folkhögskolerådet, så där kollas kvalité på utbildningar och de som inte håller måttet, får inte fortsätta. De övriga privata utbildningar kan vara jättebra också men att du efter en sådan utbildning också får något jobb eller några uppdrag - är det nog ingen som kan ge garantier på. Är man extremt duktig bl.a på att skaffa sig de rätta kontakter, flexibel och får en del tur, så borde det nog gå att få några uppdrag då och då, men att få månadslön som Home-stylare (i Sverige) tror jag inte är möjligt. Om du får andra svar på din fråga från de personer som är verksamma i branschen eller från studie- och yrkesvägledare får du gärna återkomma och berätta det för oss. Vi vill alltid lära och mera!
    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Julia SYV
    P.S: du får gärna kika på flera yrken, t.ex
    yrke/monterexpert-mässgeneral
    yrke/dekoratör
    yrke/skyltmakare
    yrke/eventdekoratör
    yrke/fastighetsmäklarassistent
    yrke/staging-designer
    yrke/växtinredare