Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,

    jag förstår att du har det svårt. Det är bra att du har kontinuerlig kontakt med psykologer. Jag antar att kurator på din skola också är involverad. Det är oftast kurator som skriver ihop ansökan i "fri kvot". Det är en Bedömning man gör - om en elev har egentligen kapacitet att få högre betyg än de som eleven fick ... men som sjukdomen hindrade eleven från att få.
    Dock måste man vara behörig, dvs Godkända betyg i de grundskoleämnen som krävs för behörighet till gymnasieprogrammet måste man ha; sedan är det kurator, specialpedagog och ibland också rektor och SYV på grundskolan som är involverade i "fri kvots" ansökan.

    Jag tycker du bör ta upp frågan med kurator på din skola, om det inte är så att personal på din skola har själva tagit upp den och föreslagit att ansökan i "fri kvot" görs, när du söker till gymnasiet.

    Önskar dig Lycka till!

    Ha det bäst! Vi håller tummarna!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare