Hej Susanne!
    Kurserna i psykologi är valbara när du läser mot examensbevis från komvux; du behöver alltså inte ha  betygen i psykologi-kurserna in i ditt examensbevis från komvux.
    För exam.bevis från komvux behöver du ha 2400poäng (av dem 100p. komvux-arbete), så alltså övriga kurser är det 2300poäng. Om du till sommaren kommer ha 2300p., utan kursen eller kurser i psykologi, då kan du bara göra komvux-arbete och kan sedan ta ut examensbevis från komvux.

    Om du däremot vill ha psykologi in i ditt exam.bevis från komvux, då kan komvux/SYV säga att du ska vara klar med alla de kurserna som du ska ha i ditt exam.bevis innan du gör komvux-arbete (tanken är att komvux-arbete görs i slutet av utbildningen) men du kan argumentera "mot" personal på komvux genom att säga att gymnasieeleverna gör gymnasiearbete ofta under hela årskurs 3, alltså samtidigt som de läser andra kurser på gymnasiet - på så sätt borde även komvux-studerande få göra komvux-arbete samtidigt som de läser andra kurser på komvux. Prata med SYV på komvux om detaljer i din planering mot examensbevis.