Maja
    Hej jag kommer att gå ut med F på historia alltså kommer jag ha godkänt på 15 ämnen av 16 jag har sökt in samhälle pga mina rester kommer jag att få F men har godkänt på religion samhällskunskap geografi har man ingen alls chans att komma in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Maja!

    Har du sökt flera alternativ till gymnasiet eller bara till Samhällsvetenskapsprogrammet?
    Det är tyvärr så att i behörighet till SA ingår det bl a godkänt betyg i HISTORIA från vårterminen i å k 9 i grundskolan. Man blir, alltså, OBEHÖRIG till SA i fall man får F i Historia. Som obehörig kan man inte komma in, oavsett hur högt Mtv (meritvärde) man för för sina övriga betyg. Du kan se vilken behörighet som krävs till olika gymnasieprogram här - http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Om det blir så att du inte får plats på gymnasiet, se här http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet vad som finns att göra för att fixa situationen.

    Kontaktuppgifter till Gymnasieantagningen i Helsingborg får du här: [email protected]
    Telnummer 042-10 47 00 & telefontid är kl 09.30-12.00

    Om du vet att du - tyvärr - kommer att få F i historia & du inte sökte till något program där historia inte krävs för behörighet, råder jag dig att så fort som möjligt gå prata med Studie- & yrkesvägledare på din skola och/eller kontakta antagningskansliet (se kontaktuppgifter ovan). Detta för att försöka lägga till några fler alternativ till din gymnasieansökan, minst ett alternativ till vilket du blir behörig.

    Du får gärna höra av dig igen om någonting i mitt svar är oklart.
    Råder dig prata med dina föräldrar (vårdnadshavare), samråda med dem och komma fram till hur ni gemensamt agerar. Du är inte myndig och dina föräldrar har stort ansvar och kan även bli till stor hjälp för dig. Du behöver inte själv kontakta SYV på skolan eller antagningskansliet, det kan dina vårdnadshavare göra.

    Önskar dig lycka till!
    ANNA