Johanna

    Hejsan! Jag heter Johanna och har varit i kulturvärlden sen gymnasiet, men fyller snart 26 och vill skola om eller komplettera med att bli terapeut! Har kollat och förstått det som att jag helst ska gå ett socionomprogram för att komma dit, stämmer det? Finns det fler vägar att komma dit än via socionomprogrammet? Har förstått att man ska ha matte B för att få behörighet att komma in på socionomprogrammet men jag har inte läst matte B. Skulle då behöva komplettera men eftersom jag är född 94 så vet jag inte vad matte B innebär idag. Är det matte 2a, 2b eller 2c? Tusen frågor i mitt huvud men vill verkligen bli terapeut. Tack på förhand, Johann Kalliokulju

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag svarar på den enkla frågan först: Matematik B motsvarar matematik 2a eller 2b eller 2c, vilken av de kurserna som helst. Lättare att få högre betyg i matematik 2a, än i 2b eller 2c. Betyget i matte 2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal - därför är det fördelaktigare för dig att försöka skaffa betyget i matematik 2a - sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om det inte är möjligt att läsa 2a, läs matte 2 b i så fall och försök få så högt betyg som möjligt.

    Nu till en svårare fråga - vägar till yrket Terapeut. Är det Psykoterapeut du vill bli? För att annars så kan man bli t.ex laserterapeut, SPA-terapeut, arbetsterapeut, fysioterapeut, nagelterapeut, massageterapeut, med.fotterapeut eller hudterapeut.

    Jag förstår av din fråga och kommentaren du har skrivit att du syftar på yrket Samtalsterapeut. Då "samtalsterapeut" inte är ett skyddat titel, kan personer på olika arbetsplatser, egnaföretagare som bedriver samtal i olika former och med olika syften och som har olika utb.bakgrund, alla kallas för en "samtalsterapeut".
    tips! Hitta gärna några personer som idag jobbar exakt med det du i framtiden vill jobba med och fråga vilken utbildningsbakgrund de har.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill tipsa om att du kikar på yrket Kurator; man kan jobba som t.ex Skolkurator eller som Kurator inom hälso- och sjukvården. Och det senare nämnda är sedan kort tid tillbaka (tror det är från 1 juli 2019) - ett legitimationsyrke, där Socialstyrelsen utfärdar legitimation och utbildning som krävs är socionomprogrammet + påbyggnadsutbildning efter soc.programmet (tror den är på 60hp, ett år på heltid eller 2 år på halvtid). Socionomprogrammet är på 3,5 år, 7 terminer.
    Som kurator genomför man många samtal. Och man kan efter socionomprogrammet gå diverse andra påbyggnadsutbildningar, alltså inte de som leder till att man kan jobba som kurator - t.ex kan man sträva efter att bli Familjebehandlare eller Parterapeut eller koncentrera sig på konflikthantering på arbetsplatser.

    Det finns många vägar att gå efter socionomprogrammet, så det är en bra grund, tycker jag. Men jag kan inte ge ngn garanti att man kan bli psykoterapeut; möjlighet kan finnas men vägen är lång och inte alla kommer fram till målet. Så, man kanske gör rätt om man söker till socionomprogrammet i fall man kan tänka sig jobba som socialsekreterare inom socialtjänsten (det är nämligen så att majoritet av de som går ut socionomprogrammet får sitt första jobb just på soc.tjänsten.