SYV-besökare SYV

    Hej! vi fick svar från de sakkunniga, var god läs nedan:
    Svar från :

    Systemutvecklaren tar fram och utvecklar data/IT-system eller delar av system. Man kan arbeta med att utveckla allt ifrån ekonomisystem till system för att styra industriproduktion.

    Programmering är ofta kärnan i systemutvecklarens arbete. Systemutvecklaren kan delta i hela utvecklingsprocessen: analys, design, programmering, test och dokumentation av ett system eller vara specialiserad på någon av dessa delar. Som systemutvecklare deltar du även i utformningen av kostnads- och arbetsplaner.

    Yrken som kan anses vara varianter av systemutvecklare är mjukvarutvecklare och applikationsutvecklare.

    Som mjukvaruutvecklare ansvarar man för så väl testning, införande, utformning och utvärdering av programvara dvs det program som ska utföra det som systemet vill och behöver. Vissa mjukvaruutvecklare lär även andra hur man använder programvaran.

    *****************
    Och svar från Malmö yrkeshögskola :
    Hej, Systemutvecklaren tar fram och utvecklar data/IT-system när man är app-utvecklar som vi utbildar så jobbar men enbart med att ta fram appar i ett programspråk som heter swift och kotlin.

    ***************

    Och så svar från Handelsakademin:

    Hej

    Systemutvecklare och mjukvaruutvecklare är inte samma sak. vissa delar av utbildningen du båda jobbar med programmering kan vara samma sak. En systemutvecklare skapar, utvecklar och underhåller olika datasystem medan en mjukvaruutvecklare utvecklar olika program.
    I rollen som Mjukvaruutvecklare jobbar du med produktionssystem i en kombination av mjukvara, mekanik och elektronik.