M
    Hej!
    Jag studerar just nu SYV-programmet men på senare tid har jag börjat fundera om det riktigt är rätt för mig.
    Jag vill verkligen jobba med hemmasittare i framtiden och funderar ibland om socionomprogrammet hade varit ett bättre val?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej M!
    KAA-ansvariga i kommuner brukar ofta ha SYV-examen i grunden. I olika projekt som jobbar med "hemmasittare" brukar olika professioner samarbeta - där bl.a kuratorer, socialsekreterare, SYV-ar, arbetsförmedlare ingår. Man kan alltså jobba med hemmasittare både om man har socionomexamen i grunden och med SYV-examen. Man arbetar då utifrån lite olika aspekter/vinklar. Både SYV-ar och socionomer jobbar med motivationen men ibland måste även fler professioner involveras, t.ex om hemmasittare lider av depression och behöver behandling (kanske bl.a i form av medicinering - här kan varken socionom eller SYV lösa situationen för att ingen av dem får ställa diagnoser eller förskriva läkemedel).
    Det är bra att du vet vad du vill jobba med i framtiden. Men i praktiken kan det bli så att du kommer jobba med någonting annat, i alla fall första tiden efter examen, oavsett vilken utbildning du skaffar dig. I mindre kommuner kombinerar man ofta jobbet som KAA-ansvarig med att man också jobbar som SYV på en gymnasieskola. I stora kommuner brukar projekt finnas som jobbar specifikt med hemmasittare: i de projekten brukar SYV-ar vara anställda men finns inga strikta regler på vilka professioner som ska vara anställda, kan t.ex vara en lärare och en psykolog, och ingen socionom eller SYV. Så, att på förhand begränsa sig så att du endast vill jobba med hemmasittare är mindre fördelaktigt för dig, för att det kan bli svårt att uppnå det målet. Som "nyexat" måste man ta det jobbet som finns "till hands". Senare kan man givetvis jobba på att hitta en arbetsplats och arbetsuppgifter som man egentligen vill ha.
    Du kan söka till socionomprogrammet utan att dina nuvarande studier på syv-programmet påverkas. Om du kommer in på socionomprogrammet kan du i så fall bestämma vad du vill göra. Och jag vill också råda dig göra en liten egen undersökning om hur arbete med hemmasittare ser ut i de kommuner där du efter examen vill arbeta: hur många hemmasittare som finns, vem som jobbar med den frågan, vad görs rent konkret/praktiskt? Om du stannar på SYV-programmet kan du försöka gå på praktik (inom syv-programmet) hos KAA-ansvariga eller i de projekt som jobbar med hemmasittare. Däremot inom socionomprogrammet, där en praktiktermin ingår, är det ganska strikt ang.val av praktikplats - det är inte alls säkert man kan gå på praktik som handlar om att jobba just med hemmasittare. På så sätt kanske du har lite bättre möjlighet att "få in foten" på rätt del av arbetsmarknaden om du stannar på SYV-programmet.