said

    Hej! Jag är hörselskadad och har gått ett och halvår på en folkhögskola och läst mycket teckenspråk och andra kurser varav är ett matte 1C. Jag har nu blivit preliminärt antagen på gymnasiet SAM programmet. På Sam programmet läser man modern språk som obligatoriska kurser eftersom jag kan teckenspråk så jag vill börja direkt teckenspråk steg 3, 4 på modern språk kurser. Jag undrar om jag får merit poäng om jag läser Teckenspråk steg 3, 4 och är hörselskada? Eller det gäller bara hörande som får meritpoäng om de läser teckenspråk nivå 3? Jag har också läst matte 1C och tror att jag kommer fortsätta direkt matte 2b eller 2c när jag börjar i hösten, eftersom jag får omdöme eller betyg i början av juli, betyder detta om jag inte behöver läsa matte 1b som är 100p på Sam programmet att jag kan istället läsa andra kurser tex matte 4 om jag behöver utan att använda min individuella val poäng. Mvh/Said

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Said,

    Det är svenskt teckenspråk för hörande som idag ger meritpoäng på samma sätt som kurser i moderna språk. men nu pågår det en utredning och det kan bli så att meritpoängen "skrotas" helt... eller att reglerna kring meritpoängen förändras mycket. Det vet vi tyvärr inte idag, hur det över huvudet taget blir med Meritpoängen>>. De regler som gäller idag kan du läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    ***

    Angående matematik-kurser: omdöme från folkhögskola kan inte ingå i Examensbevis från gymnasiet. Du behöver skaffa dig Gymnasial betyg i matematik 1. Därför ska du ev behöva läsa matematik 1b som ingår i Samhällsvetenskapsprogrammet. Jag vet inte om du kanske är jätteduktig och har högsta omdöme från folkhögskolan, och matte 1b kanske i så fall blir för lätt för dig.. men då har du möjlighet att lätt få A-betyg i Matematik 1b samtidigt som du har mer tid för att ägna åt andra kurser.

    Har man KUNSKAPER, kan man få betyg genom prövningar. Kunskaper kan man skaffa sig på olika sätt, bl a genom självstudier. Inom matte kan vi rekommendera www.matteboken.se - en mycket bra hemsida som kostnadsfritt hjälper till med mattestudier.

    Du kan också besöka en Räknestuga nära dig>> - där man kan få hjälp med matten och man kan själv Ge Hjälp till andra, som volontär>>.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte