Hassan

    Hej! Jag är 19-åring kille som går en förberedande klass och ska börja gymnasiet på hösten men vet inte riktig om jag ska välja Samhällsvetenskap eller Naturvetenskap? jag ligger mellan två val :( valet kommer vara avgörande för mig eftersom det är min sista chans att gå på gymnasiet. Jag har bott i Sverige bara i 3år men mina betyg är på topp. Jag är inte den personen som pluggar mycket hemma men tycker att när man har fokus under lektionerna kommer det gå riktig bra. Natur tänker jag är mer som 9:an eftersom man läser samma ämnen och det är besvärligt, därför är jag mer peppad på att gå samhällsvetenskap där bli man av med några ämnen vilket tycker jag är bra. Är det lika jobbigt i Samhällsvetenskap som det är i Natur? även om man bli av med Fysik och kemi vilket jag tycker är inte as svårt trots allt

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Hassan,
    det svåraste på NA >> brukar eleverna tycka är Matematiken. Man läser svårt spår i matte på NA och på teknikprogrammet >> och så går det snabbt; man läser snabbare än en kurs per år... därför är det så att om man inte är bra kompis med matten, så rekommenderas det att undvika NA eller TE på gymnasiet. På NA läser man även biologi vilket man inte behöver göra på SA >>>.

    Sedan finns det ju också många andra gymnasieprogram, bland dem 12 stycker yrkesprogram.

    angående "sista chansen" så är det inte riktigt så... för att du ska kunna läsa på Komvux; samma gymnasiala kurser kan man läsa på komvux, från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år.