Olle
    Hejsan! Jag går Tekniklinjen på Österänggymnasiet och funderar på att välja bort Tyska i ettan, jag valde till det eftersom jag inte haft några problem med tyska i 9:an men det var inte speciellt svårt där så det var därför jag inte hade problem med det. Nu är det dock mycket svårare och jag undrar om det är värt slitet att ha kvar det? Jag vill plugga vidare efter gymnasiet till Ingenjör eller liknande och är säker att jag skall välja till Matte 5 och Engelska 7 i trean!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Olle!

    prata med SYV på din skola, fråga om du kan Byta tyska3 mot en annan kurs: om vilka kurser som det finns plats i och om det inte är för sent att hoppa i, trots att andra elever har redan läst i några veckor.

    Att du förlorar möjlighet att få 0.5 meritpoäng för tyska3 är nog det minsta av problemen här...

    Andra Större problem är:

    1. Om du mister betyget i en 100 poängskurs, kommer du att ha för få betygsatta poäng och mot slutet av åk3, inte kommer uppnå kraven för examensbevis och blir inte behörig till högskola;

    2. Om du inte kan Byta, utan bara hoppar av tyska-kursen då läser du under resten av läsåret på Deltid och med det inte har rätt till studiebidraget från CSN ;

    3. Om du byter mot en annan kurs och hoppar in i en ny kurs, måste du plugga ikapp alla de veckorna som du har missat och frågan är då om det är mer jobb att fortsätta med tyska eller läsa ikapp i en annan kurs.

    Om du inte kan byta nu, är mitt råd att fortsätta med tyska resten av året och försöka få godkänt betyg. Sedan behöver du inte läsa mer tyska sen... Även om du får F i tyska i slutet av läsåret, så kan du ändå uppfylla kraven för examen /du har råd med 250 poäng F/.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare