Alexander
    Hej! Jag går åk 1 i gymnasiet. De så att jag ska söka till åk 1 igen och tänker söka till vård och omsorg. Jag är intresserad av obduktionstekniker.

    1. Är vård och omsorg tufft lika mycket som natur och teknik?

    2. Är vård och omsorg programmet svårt?
    • Anna : Vi har nu fått svar från en vårdlärare på Grillska gymnasiet och jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexander!

    Om du är intresserad av att bli Obduktionstekniker, då är Vård- och omsorgsprogrammet helt rätt val för dig, tycker jag!

    Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram och man läser väldigt mycket mindre matte än på Naturvetenskapsprogrammet & på Teknikprogrammet. I VO ingår det praktik med minst 15 veckor, ofta mer.

    Det finns på många gymnasieskolor möjlighet att läsa som Lärling på VO. Det innebär att man läser alla yrkeskurser på arbetsplatsen och inte i skolan. VO är mer praktisk utbildning och på NA och Teknikprogrammet är det mer teoretisk utbildning.

    Olika program passar olika elever och i fall du vill ha en mer praktisk utbildning och lära dig ett yrke (i detta fallet Undersköterska) - då är VO rätt val för dig!

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Är det bara tjejer som söker VO. Brukar det va många tjejer och lite killar i klassen i VO programmet?
    • : ????
    • Anna : Ja, Patrik, ofta är det många tjejer och färre killar på Vård- och omsorgsprogrammet. Men hur det blir i din klass nästa år, vet vi inte. Förhoppningsvis blir det fler killar. Sedan när man söker jobb efter VO är det en stor fördel att vara kille. Arbetsplatserna har många kvinnor anställda och för jämställdhetsskull vill de få in fler killar. Killar som gick på VO brukar bli de första som får jobb. Redan under gymnasietiden kan man få jobb - sommarjobb och extrajobb. :)
    • : När jag går VO programmet vilken yrken kan jag få efter gymnasiet?
    • Milla : tanken är att man blir Undersköterska när man har läst på Vård- och omsorgsprogrammet.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi har nyss fått svar från en Vårdlärare på Gillska gymnasiet på Liljeholmen och du kan här nere läsa det svaret (i sin helhet):

    "Hej! Vad du får göra som undersköterska på vårdcentral och lasarett är väldigt individuellt beroende på var du får arbete, i vissa fall får man ta blodprov som undersköterska och på andra får man inte=/ så svår fråga att svara på=) Men hur det går till att utföra momentet är något vi går igenom på utbildningen och som jag vet det finns elever som fått prova under sin praktik på landstinget i åk 3.
    Gällande att Alexander vill läsa till Polis så är omvårdnadsprogrammet ett bra alternativ då det är en bra merit att  ha vården med sig när man söker till den utbildningen, det är likadant om intresset finns för vidare studier till brandman. Det enda Alexander behöver tänka på är att han vid individuellt val på gymnasiet väljer de kurser (tex Ma2, engelska 6 och svenska 3) som behövs för att komma in på utbildningen på högskolan eller universitetet."

    Hoppas du fick ny intressant information i ett svar från vårdläraren. Du kan också kontakta Grillska gymnasiet i Stockholm eller besöka deras öppet hus den 3 maj 2016 , kl.17-19.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA