arbetssökande

    Är 21 gammal och har suttit hemma sedan jag gick ut gymnasiet och förstår mig inte riktigt på det här med utbildningar. Nu är det så att jag har ansökt till ett flertal YH-utbildningar och har fortfarande ej fått svar , vet inte om det är något jag gör fel men jag vill väldigt gärna börja studera.

    Tog examen inom bygg och anläggning med högskolebehörighet och goda betyg, bortsett från matte 2 vilket jag inte studerade. Skulle mycket gärna vilja studera vård och omsorgsprogrammet då jag tror att yrken jag finner intressant kräver vård och omsorg som underlag men jag har inte den blekaste aning om hur jag bör gå tillväga.

    Yrkena jag är intresserad av är ambulanssjukvårdare, begravningsentreprenör, balsamerare och obduktionstekinker.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du sökte yrkeshögskoleutbildningar till ambulanssjukvårdare men ej kom in, så är förklaringen den att du inte har utbildning och erfarenhet inom vården. Vidare så även körkort B krävs. Har du körkort? konkurrensen om platserna på yh-utb till ambulanssjukvårdare är tuff, många söker till de få platser som finns på utbildningar och utan tidigare utbildning och erfarenhet inom vården + att man har körkort (eller är på god väg att ta körkort) så kan inte jag tänka mig att man har någon chans att komma in.
    ***
    De övriga yrken som du är intresserad av
    Obduktionstekniker - det är utbildade undersköterskor med några års arbetslivserfarenhet som kan få en chans att bli det. Finns ingen garanti men du måste börja med att bli en undersköterska. Sök till komvux läsa vård-kurser men inte säkert du får läsa där pga du redan har gymnasial utbildning och blir lågt prioriterad. Då kan du söka sommarjobb/extrajobb på äldreboende och hoppas få fler timmar senare och om du jobbar ett tag kan arbetsgivare hjälpa dig få utbildning - t.ex genom samarbete med komvux (i detta fallet är det fördelaktigt för dig att söka jobb hos en kommunal arbetsgivare och inte hos en privat) - kan kommunen hjälpa dig genom att ta in dig på vård-kurser. Detta kommer ta några år - i alla fall ett par-tre år innan du skulle kunna få både utbildning och tillräcklig erfarenhet. Och med det kanske du också får en rimlig chans att komma in på yh-ambulanssjukvårdare.

    Balsamerare - yrket är i Sverige rätt litet, inte många personer som jobbar inom det. Vi har pratat med en sakkunnig inom det område som säger att han började för många år sedan jobba som ambulanssjukvårdare och har sedan genom flera utbildningar (där man ibland måste betala själv och samtidigt inte har rätt till studiemedel) utvecklat sina kunskaper så pass att han kunde ta uppdrag som balsamerare. Han säger att det är nödvändigt att skaffa sig både personlig mognad och omfattande erfareneht att "konfronteras med döden", alltså sett svårt särgade kroppar + kunna rätt mycket inom anatomisk uppbyggnad av kroppen, för att kunna på sikt bli en balsamerare. Det är tyvärr inte så att man går en kort kurs och blir en balsamerare. Vägen är lång och också kostsam. Att få utbildning helt gratis kommer troligtvis inte att gå. Den kursen som fanns innan Covid-19 kostade 60.000 kr. men det var också svårt att komma in på den pga man ej fick komma in om man ej hade omfattande erfarenhet av att hantera kroppar. Det är många fler intresserade som finns möjlighet att ta in på kursen. Sedan är det så att jobben/uppdragen kan inte garanteras. Det kan vara så att man som utbildad balsamerare ej har någon stabil inkomst, utan endast enskilda uppdrag då och då. Så har i alla fall jag uppfattat den info som vi fick från den sakkunnige.

    Begravningsentreprenör - se gärna info på framtid.se/yrke/begravningsentreprenor
    Kika också på ett annat (liknande) yrke - Begravningsrådgivare

    Sammanfattning
    För de yrken som du är intresserad av behöver du utbildning och/eller erfarenhet inom vården/omsorgen. Då du idag ej har sådan utbildning eller erfarenhet måste du försöka skaffa sig det. Sök vårdkurser på komvux. Du kan också så om du hittar utbildningar på folkhögskolorna t.ex till personlig assistent eller omsorgsassistent. Sök extrajobb (timanställning) inom vården, t.ex kan möjlighet finnas få in foten inom äldreomsorg.
    En annan väg för dig att gå är att sikta på sjuksköterskeprogrammet (sedan 1995 måste en av personal i ambulansen vara legitimirad sjuksköterska). För att jobba inom ambulans behöver du också ha körkort.

    • arbetssökande :

      Tack för det långa svaret. Jag sökte till olika typer av yh utbilningar samt vård och omsorgs kurspaket men har fortfarande ej fått svar. Vart kan jag man söka sig till komvux kurser inom vård? Jag har körkort.

    • Anna : Komvux (på gymnasial nivå) är det på Komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Komvux = kommunal vuxenutbildning, alltså vuxenutbildning som erbjuds i kommunen. Vilken kommun är du folkbokförd i? Om du inte vill svara på det - gå till din kommuns hemsida och sök på "komvux" eller "vuxenutbildningen" eller ring till kommunens växel och fråga hur du kommer i kontakt med Komvux (eller vuxenutbildningen, som det kan heta i vissa kommuner).
    • arbetssökande : Göteborg tror jag
    • Anna :

      Om du är folkbokförd i Göteborg, då är det Vuxenutbildningen i Gbg som du söker läsa på gymnasial nivå hos. För allmän info var god se goteborg.se/arbetsmarknad-och-vuxenutbildning Kontaktuppgifter finner du på goteborg.se/arbetsmarknad-och-vuxenutbildning/kontakt För utbud av utbildningar var god se goteborg.alvis.gotit.se/Student/kurskatalog Inom vård kunde jag endast hitta Yrkesinriktning - Äldrevård (kurspaket) med start 12 okt 2020 som ej går söka på webben. Antar att man måste ta kontakt med personal på Arbetsmarknad och Vuxenutb. för att kunna anmäla sig.

    • arbetssökande : Det finns alltså ingen vård och omsorgs utbildning, hur går jag tillväga då?
    • Anna : Kontakta Komvux i Gbg som heter "Arbetsmarknad och Vuxenutbildningen". Enligt vad jag kan se så inkluderar kurspaketet med namnet "Äldrevård" kurser i medicin och omvårdnad - så det är det kurspaketet jag råder dig att söka till, men prata gärna med de som jobbar på komvux i Göteborg.
    • arbetssökande :

      Om det är ''Yrkesinriktning - Äldrevård (kurspaket)'' du syftar på så är den inte sökbar via webben och jag lyckas inte hitta någon skola att kontakta gällande kursen.

      Inga kurser verkar vara sökbara via webben för den delen, så nu är jag lite förvirrad.

    • Mikael :

      Du kontaktar Vuxenutbildning (komvux) i Göteborg. För att det är de som köper plats på kurserna på olika skolor för vuxna som är folkbokförda i Gbg. Ring till kontaktcenter på tel.nr 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)

      Besöksadress till vux i Gbg är:

      Brogatan 4 (närmsta hållplats Järntorget)
      402 29 Göteborg

      Eller Skicka din fråga till E-post

      [email protected]

    Läs alla kommentarer