Robin
    Hej! Jag ska börja i två:an efter sommarlovet på teknikprogrammet och vet ungefär vad jag vill hålla på med efter skolan.

    IT-säkerhet och liknande verkar roligt och intressant, men jag vet inte om man ska satsa 2 år i yrkeshögskola. Eller om man ska satsa på 2/3 år på högskola och efter examen ansöka till en masterutbildning inom det IT-säkerhet vilketet kommer ta 2 till år.

    På yrkeshögskola så säger dem oftast att de flesta som tar examen får jobb inom ett halvår medan jag inte har läst något liknande på vanlig högskola och master.

    Sedan så undrar jag om master är så bra och värt 2 år till.

    Tack för intresset och att ni läser detta!

    MVH

    //Robin

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Robin!

    Ja dina olika val som du står mellan varierar ganska mycket, den ena antar jag är 3 år på universtet/högskola och sedan en master på 2 år till vilket består av mer teori. Yrkehögskolan har oftast lite kortare utbildnignar och leder just till ett yrke, utbildningen är ganska praktiskt och du har praktik, därför kommer du i kontakt med arbetslivet redan under studietiden.

    Så på frågan vilken utbildningsform som är bäst beror helt på vad du vill komma med dina studier? Om du har en tanke om exakt vad du vill arbeta med senare? Sen kan det givetvis ändras under utbildningen.
    Mitt råd till dig är att läsa på om de två olika utbildningsformerna, läs om utbildningar som du tycker verkar intressanta, kanske hittar du något utbildning som blir avgörande för ditt beslut. :-)

    Hälsningar
    Melina, SYV