Alvin

    Liknande utbildning som affärsutveckling Chalmers?

    • Anna :

      Jag har nu skrivit ännu ett svar till dig, var god se nedan. Beklagar att vi inte kan ge ett kort och konkret svar som du kanske önskar dig. Det finns så pass många utbildningar på de svenska lärosätena att det ej finns en chans att en och samma person skulle känna till alla. Och vi är allmänna studievägledare (som vanligtvis svarar här i forumet), ej experter på just affärsutveckling. De experter finns på de lärosätena där relevanta utbildningar ges och du behöver kanske fråga många olika studievägledare (på alla de institutionerna där utbildningar inom den aktuella branschen ges). Men kika också gärna på mitt svar, nedan. Jag satt in 2 snabblänkar till program på andra lärosäten än Chalmers.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Mycket svårt att svara: utbildningar kan likna varandra på olika sätt. Tips!fråga studievägledare på Chalmers om hen känner till ”konkurrenterna”, leta också på lärosätenas gemensamma webbplatsen www.studera.nu (genom att lägga olika filter begränsar du antal träffar och läser sedan om de utbildningar som du blir intresserad av). Ännu ett tips!se kursinnehållet i Affärsutveckling på Chalmers och se sedan om de kurserna ges som fristående- du kan kanske sätta ihop en egen utbildning av fristående kurser.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alvin!
    kika på den långa listan av utbildningar på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Affärsutveckling - det finns många små kurser som i sitt namn har "affärsutveckling". Men om du är endast intresserad av de "sammansatta utbildningar" alltså Program, kika gärna på uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SDA1K
    och du kan även kasta ett öga på https://lnu.se/program/retail-management men hur mycket de programmen liknar programmet på Chalmers kan vi inte riktigt säga. Programmen är inte identiska. Sedan får man också ha i åtanke att Chalmers är en privat högskola, ej statlig så utbildningar på Chalmers kan skilja sig åt rätt så mycket från de flesta andra utbildningar på de svenska lärosätena, och detta även vad gäller behörighetskrav och antagningsförfarandet. Privata högskolor har ännu mer frihet än statliga i att skapa sina egna lokala regler och få in ganska unik innehåll i sina utbildningar, därför är det rätt så troligt att det inte finns någon "liknande"-liknande (alltså som liknar mycket) utbildning på en annan svensk skola. Du kanske bör titta på vilka utbildningar som erbjuds utomlands.
    Mikaels (se svar från SYV Mikael) tips om att fråga de som jobbar på Chalmers tycker jag är bra. De borde veta om liknande (i alla fall i någon mån) utbildningar erbjuds på andra svenska lärosäten. När man skapar en ny utbildning är det vanligt att man först tittar runt på vad de andra skolorna erbjuder.