Emine

    Hej, jag läser till affärsutvecklare och är klar med mina studier i december. Jag är intresserad av att arbeta som rektor i framtiden och undrar om det skulle kunna gå med min utbildning? Vad behöver jag komplettera med för att ha behörighet?

    • SYV-besökare : Rektorer brukar i grunden ha Lärarexamen. Sedan söker man jobb som rektor (eller biträdande rektor)och när man får jobbet som rektor brukar man då läsa "rektorsprogrmamet" vid sidan av sitt jobb - på deltid.
    • : ja dem brukar men alla har inte det, därför undrar jag vad man lägger till för utbildning för att nå dit? Vad är det för kriterier som en rektor måste ha?? Jag har en väldigt bred utbildning och skulle alltså vilja komplettera denna.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan" info i kommentaren till din fråga stämmer.
    Det stämmer, alltså, att de flesta rektorer i Sverige är i grunden Lärare.
    Dock finns det inte någon "lag" som säger att personer med andra utbildningar ej kan anställas som rektorer.
    Men när rektorstjänst finns ledig och några Lärare söker då brukar man välja bland de som har Lärarexamen och Lärarlegitimation och har jobbat som lärare i några år (kanske i minst fem år och har "växt" i sin lärarroll till Handledare/Mentor för lärarstuderande och kanske blivit Föreste-läraren också; ofta går vägen till Rektors-jobbet via jobbet som Biträdande rektor).

    Om ingen lärare söker den rektors-tjänst som finns ledig, då kan man titta på personer med andra utbildningar och annan tidigare arbetslivserfarenhet än "inom skola"; då - tror jag - blir Ledarskapsutbildningen och erfarenhet av att ha varit Arbetsledare/arbetsgivare/chef - mycket viktig.

    Rektorernas jobb är mycket krävande och även mycket "komplext"; de gör flera olika "jobb" i ett: de är pedagogiska ledare; ansvariga för ekonomin; måste kunna skoljuridik rätt så bra + rektor är också chef för de andra anställda på skolan och måste agera rätt i arbetsrättsliga frågor också. Hen är alltså "allt-i-allo", ansvarig för allt som händer på skolan: måste rekrytera, klara av ekonomin, lösa konflikter mellan "elev-lärare-föräldrar" och mellan personal på skolan (som tyvärr kan uppstå) och klara allt detta med små resurser; ett stort problem för rektorer är att "trolla fram behöriga lärare" som inte finns att få tag på.
    Utan att ha arbetat på en skola i några år (helst i många år) är det svårt (många ggr Omöjligt) att klara av rektors-jobbet. Det finns skolorna där rektorerna byts ut flera ggr varje läsår...