Amanda
    Hej! I slutet på Januari och Februari månad så kommer jag åka på semester i Thailand i två veckor, en resa som nu inte går att avboka eller boka om. Jag har ännu inte sökt in till kurser på komvux för våren 2019 för antagningen har inte öppnat ännu. Vad jag undrar är om det är möjligt att gå på komvux om man åker på semester, eller tvärt om, om det är möjligt att åka på semester under komvux studier - förutsatt givetvis att man har med sig material för att kunna studera under resan för att man inte ska komma efter i studierna. Hur går man vidare i så fall om det nu är möjligt? Jag planerar i så fall att studera på halvtid (jag tänkte läsa matematik 2a, Psykologi 2a och Historia 2) och kommer då ta både bidrag och lån från CSN.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    jag vill råda dig att söka till senare start, om det finns möjlighet till det, så att du börjar läsa när du är tillbaka från semestern. Om det inte är möjligt för dig - se i så fall om du kan söka till Distans utan obligatoriska träffar; eller i alla fall till "Flex" (flexibla studier).
    I annat fall, om dina studier är klassrumsundervisning på dag- eller på kvällstid, då är tanken att du ska komma till skolan.
    Det är inte en rättighet att åka på semester under studietiden. Studier är i mångt och mycket "jämställda" med arbete. Om man tänker sig att man har halvtidsarbete och så vill man vara borta i 2 veckor - då ansöker man om semester eller tar ledigt utan lön... givetvis kan man läsa på egen hand.. men det är extrajobb för lärare att ge dig uppgifter "framåt" och att hålla kontakt med dig (svara på dina frågor under de 2 veckorna som du ska vara på semester) - så skolan/läraren kan säga Nej, det går inte och det är inte din rättighet att kräva att de anpassar undervisning pga din semester.
    Sedan tänker också jag så här "Vilken trevlig semester när man ska läsa 20 timmar per vecka..."! - det är halvtidsstudier (20 tim/v).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    Ang. den delen av frågan som handlar om studiemedel (från CSN)
    CSN bryr sig - vad gäller studier för vuxna - mest om GODKÄNDA STUDIERESULTAT. Du behöver alltså få godkända betyg i slutet av kurserna. "Frånvaro i sig" tror jag inte CSN bryr sig om vad gäller studier för vuxna, men det kan bli svårt att få godkända betyg om man inte går på lektionerna (om det nu handlar om klassrums-undervisning).
    Du får gärna samråda med personal på komvux.

    Om det är distans utan obligatoriska träffar - då spelar det ingen roll var du befinner dig så länge du levererar enligt planeringen... men jag skulle inte velat ha "semester" då jag samtidigt läser på halvtid.