Matilda
    Hej! Funderar på att bli akupunktör. Men har då lite frågor, tycker det är svårt att söka upp korrekt information på egen hand på internet.
    Var finns utbildningar för min del? Bor i Skåne.
    Hur lång är en utbildning som är godkänd och bra osv?
    Finns det behov av akupunktörer i framtiden? Om någon information om det finns.
    Vad ligger lönen på ungefär?
    Väldigt tacksam för svar och väldigt tacksam om du kan berätta lite övrigt om utbildningen och yrket.. Tack!!!!!
    • Mikael : Vi ställde din fråga till en person som jobbar som Akupunktör och fick följande svar: "Gå in på http://www.akupunkturforbundet.se/ ofta har man egen praktik. Utbildningen tar ca 1 år som man läser basmedicin och ca 3 år på deltid då du läser TCM, traditionell medicin. Fördel om man är utbildad i vården innan ex som jag både sjukskötare o omvårdnadslärare." Det är oftast så att man är egen företagare och har egen "praktik" (mottagning) dvs ett litet företag. Ang. lön är det omöjligt att uttala sig om - allt beror på hur många kunder man får till sin mottagning.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Jag återkommer med ett längre svar men just nu vill skicka en länk http://www.akupunkturforbundet.se/utbildning-2/ där du kan bl a se info om utbildningen i Lund och även info om att det krävs även annan medicinsk utbildning motsvarande 60 högskolepoäng, det är ett års studier på heltid.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    utbildning till akupunktör i Skåne hittade vi i Lund, http://www.womack-tcm.com/sdskol/

    För att bli godkänd av Akupunkturförbundet krävs det förutom utbildning till Akupunktör även en annan medicinsk utbildning á minst ett år på högskolenivå.
    Det är mycket fördelaktigt att ha utbildning till sjuksköterska, Fysioterapeut eller en annan högskoleutbildning inom "medicin" men minimikravet är ett års heltidsstudier på högskolenivå.

    Ang. möjlighet till anställning: det finns för närvarande inga platsannonser där Akupunktör sökes.

    Oftast är man egen företagare eller har timanställning vid behov på SPA (där man kanske kan kombinera med andra arbetsuppgifter som att jobba i reception eller städa eller vara massör).

    Att få anställning som Akupunktör på heltid med månadslön är extremt ovanligt och just nu finns det "noll" annonser i platsbanken på Arbetsförmedlingens hemsida där en akupunktör sökes.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA