Emilia
    Jag har jätte problem, jag funderar på att byta linje. Jag går just nu Estet bild och funderar på att byta till Naturbruk Häst. Båda programmen matchar min personlighet och mina intressen jättebra men jag vill gärna jobba med djur i framtiden. Jag undrar om man kan läsa till t.ex. hovslagare eller djurskyddsinspektör eller liknande efter att ha gått estet (högskoleförberedande)? Kan man det eller bör jag byta linje? Jag vill gärna få så många alternativ som möjligt, snabbt svar är tacksamt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia,
    utbildning till hOVSLAGARE finns idag inom Yrkeshögskola. Behörighet: förutom Grundläggande behörighet behöver du ha...
    Minst 3 månaders yrkeserfarenhet med hästhantering. Alternativt fem års hobbyverksamhet.
    Minst 1 månad praktik med yrkesverksam hovslagare.
    B-körkort.

    Grundläggande behörighet får du om du tar ut Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program eller om du tar ut Yrkesexamen från yrkesförberedande program MED TILLÄGGSKURSER & på NB (Naturbruksprogrammet) kan du lägga till Svenska /eller sv.som andra språk/ 2 inom Programfördjupningen och Engelska 6 samt Svenska 3 - inom Individuellt val. Får du godkända betyg i de tre kurserna, som du måste LÄGGA TILL - samt för övrigt uppfyller kraven för yrkesexamen, har du med det Grundläggande behörighet.
    På ett högskoleförberedande program behöver man inte lägga till kurser. Bara du följer med programmet och inte får icke-godkända betyg i för många kurser. Om man har minst E i alla gymnasiekurser på ett valfritt högskoleförberedande program har man garanterat Grundläggande behörighet.

    Det finns en annan Yrkeshögskoleutbildning, se info- här http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare - till Djurvårdare.

    Angående Djurskyddsinspektör,
    så finns det utbildning på Högskolenivå, man läser i 3 år i Uppsala
    och behörighet till den är
    Förutom Grundläggande behörighet
    • Biologi 2
    • Fysik 1a
    • Kemi 2
    • Matematik 4
    Det är den här utbildning http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/etologi-djurskydd/ jag menar.
    Om du skulle vara intresserad av den /se länk ovan/, så blir det väldigt svårt att bli behörig till den på varken sig ES eller NB, då Matte 4 och Kemi 2 krävs. På både ES och NB läser man Matte 1 & Matte 2, 3 och 4 samt Kemi, Fysik och Biologi - måste man lägga till. Det innebär studier på ganska mycket mer än heltid. Dessutom kan skolan säga NEJ till utökade kurser. Skolan är inte skyldig erbjuda mer än 2500 p. så att eleven kan ta ut Gymnasieexamen. Detta - om utökade kurser - och om det finns behöriga lärare på skolan som kan sätta betyg i t.ex. Kemi 2 - måste man fråga på förhand. Alla de behörighetsgivande kurser som krävs för den här utbildningen ingår som obligatoriska i Naturvetenskapsprogrammet /inriktning naturvetenskap/ och i Teknikprogrammet /inriktning teknikvetenskap/.

    När jag sökte på "Djurskyddsinspektör" på Arbetsförmedlingens hemsida, fick jag fram detta http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D265&sv.url=12.78280711d502730c1800072 - se om info- på den länken är av intresse för dig.

    Jag antar att du vet att det finns möjlighet att komplettera med behörighetsgivande kurser på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår - efter gymnasiet.

    Jag antar även att du har frågat om lediga platser finns på NB - i annat fall kan du inte byta program /det måste finnas plats till dig/ samt att Rektor måste besluta om att det inte är för sent att byta nu, i mitten av oktober (det är Rektor på den nya skolan - dit du vill byta, som du måste få svar av).

    Sammanfattning:
    - till en Yrkeshögskoleutbildning HOVSLAGARE kan du bli behörig på både Estetiska programmet & Naturbruksprogrammet (obs! att andra krav ställs också - bl a Körkort och praktik hos en Hovslagare);
    - till en Högskoleutbildning Etologi och djurskydd, 180 högskolepoäng = 3 år på heltid, blir det väldigt svårt att bli behörig på både ES och NB /dock inte omöjligt/.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig när du nu skall fatta ditt beslut. Glöm inte att prata med dina föräldrar. Du är inte myndig och dina vårdnadshavarnas samtycke krävs.

    Mvh
    Anna Syv

    Hej igen,
    angående yrkeserfarenhet är det omöjligt för mig att svara hur på utbildningen kommer att ställa sig till frågan om Praktik, t.ex. kan jämställas med Anställning. Jag kan tänka mig att de som har haft arbete med hästar går före, men även de som har praktiserat kan komma in "i mån av plats" - men det är, som sagt, bäst att fråga just där på skolan.
    Sedan är det ju så också att Behörighetskraven kan ändras och när du söker så kanske de kräver 6 månader minst och inte tre. Å andra sidan, kan man alltid be om dispens /att de gör undantag/ och man kan komma in även om man inte riktigt uppfyller precis alla krav.
    Du skall givetvis sträva efter att bli "så behörig som möjligt". Sök sommar jobb "hos hästar" *L* ;-), extra jobb och eller som frivillig medhjälpare och be om Intyg när du slutar - så att du kan bevisa att du har haft erfarenhet.
    Det är mina råd till dig. Din fråga om du kan bli hovslagare om du går Estet, så kan inte jag se varför inte? Det står inte någonstans att man måste gå Naturbruksprogrammet t.ex.
    Å andra sidan, om det blir konkurrens om platserna och om du och en annan sökande som har lika meriter för övrigt - så kan de bedöma att den, som gick NB är "mer behörig" - men de är bara om ni har samma Jämförelsetal från gymnasiet /samma betyg/. Om du har högre konkurrensvärde i dina betyg, bör du gå före, oavsett vilket gymnasieprogram du läste.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    • : så om jag går estet så kan jag bli Hovslagare om jag är praktikant i en månad. "Minst 3 månaders yrkeserfarenhet med hästhantering." innebär detta att jag måste ha jobbat med hästar i tre månader innan jag kan söka till yrkeshögskolan?
    • Anna : Det är bäst att fråga på utbildningen där just om hur de värderar arbetslivserfarenhet. Det är en BEDÖMNINGSFRÅGA - om Praktik kan jämställas med Arbete,t.ex. och så kan de kraven ändras lite tills du skall söka... *L* ;-)
    • : tack så jättemycket för hjälpen :)
    • Liselotte : Vi på Fragasyv.se är glada om vårt svar blev till hjälp för dig. Återkom om du har fler frågor. Lycka till med dina studier!
    Läs alla kommentarer