Elmedina
    Hej! Jag går andra året med linjen samhäll och beteende med profilen kriminologi. Har haft en tuff hösttermin med psykisk hälsa då jag fått massa kursvarningar, nu vårterminen började jag ta tag i skolan men blev tvungen att flytta och nu letar jag akut efter en ny gymnasie skola men ingen verkar vilja ta emot mig. Alla skolor jag kontaktat har sagt att jag ska söka till höstterminen. Det är ju bara 4 månader kvar tills terminen är slut men det går inte att fortsätta bo kvar så jag Kan gå på min gamla skola. Vad kan jag göra? Vad är kommunen jag flyttat till skyldig mig? Kan man plugga på distans?
    • Anna : Är du skriven/folkbokförd i samma kommun som du bor i? Har du varit i kontakt med utbildningsförvaltningen? vilken stad vill du gå på gymnasiet i?
    • : Om du inte har någon gymnasieplats - gå skriv in dig på Arbetsförmedlingen. Efter ca 3 månader kan du genom Ungdoms-garanti få hjälp, både i form av praktikplats, någon arbetsmarknadsutbildning och/eller viss ersättning (dock liten om du inte har rätt till a-kassa) men det är ändå bättre än ingenting.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elmedina,
    det är en mycket viktigt fråga du ställer, men som också ej har ngt. kort och klart svar.
    Å ena sidan, så är det frivilligt att läsa på gymnasiet (ej obligatoriskt), men å andra sidan - finns det få vettiga alternativ: svårt att få jobb utan gymnasiekompetens.
    Å ena sidan, så är kommuner skyldiga att "ansvara" - KAA, kommunernas aktivitetsansvar, för ungdomar mellan 16 och 20 år... men KAA sträcker sig så pass "brett" att kommunerna är skyldiga att Försöka motivera ungdomar att söka studier eller jobb... - ej direkt skyldiga erbjuda gymnasieplats. I praktiken försöker de flesta kommuner, om möjlighet finns, att erbjuda ungdomar "någon gymnasieplats". Alltså, om den utbildningen som du vill gå på finns på en kommunal skola i den kommunen där du vill gå på gymnasiet, brukar kommunen "stoppa in" ungdomen, även om ingen ledig plats finns - om det är så att familjen flyttade och det är för långt att pendla till elevens gamla skola.
    Det kan dock hända att du kan bli erbjuden plats i en "lägre årskurs" - pga du missade en hel del av undervisningen...
    ********

    Jag vill också nämna ett annat alternativ - folkhögskola.
    Du är 18 år och är gammal nog att även söka utbildningar på folkhögskolorna. Det är på en Allmän kurs som du i så fall ska gå på en folkhögskola, om du vill få "allmän gymnasiekompetens". Det är dock få folkhögskolor som tar in vid andra tidpunkter än till hösten. Man söker under våren och - om man kommer in - börjar läsa i augusti-september. Kika gärna på www.folkhogskola.nu - som är folkhögskolornas gemensam sida. Folkhögskolorna har också en infotjänst som ibland har tel.tid - så det kan gå att ringa dem . Du kan också skicka mail till infotjänsten på FHSK. Kontaktuppgifter: E-post: [email protected]
    Telefon: 08-796 00 50