Yanira

    Hejsan, Jag är jätte vilse när det gäller studier har även kontaktat gamla folkhögskolor jag har studerat på och har inte fått svar ifrån de. Jag studerade 2014 till 2015 på Åsa folkhögskola, allmän kurs följande: Svenska 1 + Eng 5 + Mate 1a + Sam1a1 + Historia 1a1 Samt på Vårdinge folkhögskola på Distans 2016 följande: Naturkunskap 1a1 och Religionskunskap 1 ------------------------------------------------------------------------------------------------- Sedan började jag jobba för att jag var trött på skolan och ville arbeta. Jag har börjat studera just nu på KOMVUX på distans via min hemkommun (upplands Väsby) NTI skolan. Där jag studerar SVENSKA 2. Vad är rätt och vad är fel, man kan väl inte blanda folkhögskola och komvux tillsammans eller har jag fel, snälla kan ni hjälpa mig jag förstår ingenting. Jag tänker framöver så att jag inte fortsätter att plugga upp ämne via KOMVUX när det är helt fel. Jag vill studera till högre studier högskolestudier. Jag vill studera till Sjuksköterska vilket motsvarar högskolebehörighet samt Naturkunskap 2, Matematik 2a och Sam 1a1+1a2. Jag har även tänk att studera till paralegal på Phi där det krävs Särskilda förkunskaper är minst E eller godkända betyg i Svenska 2 (tidigare B), Matematik 2 (tidigare B), Engelska 6 (tidigare B) samt Samhällskunskap 1 (tidigare A), eller motsvarande kunskaper. Jag tänker framöver om jag ska fortsätta ansöka studier via Komvux för att komplettera eller hur ska jag egentligen göra? Om jag till exempel vill ha högre betyg i ex: svenska 3 och engelska 6 är det via Komvux som jag ansöker till eller via en annan folkhögskola som erbjuder distans för de andra ”behörigheterna” till ex: Svenska 3 och Engelska 6, eftersom jag redan började och har en behörighet som motsvarar en gymnasie ämne. Snälla kan ni hjälpa mig med denna fråga så att jag inte studerar på fel sätt. Jag är även medveten att om jag söker till högre studier behöver jag även göra högskoleprovet. Min fråga var mer om jag gör rätt med hur jag studerar just nu??

    • Mikael : Högskoleprovet är Frivilligt att göra. Högskoleprovet har inget med BEHÖRIGHET att göra; det gör man för att prövas i ännu en urvalsgrupp: HP.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Yanira,
    Paralegal >> - läser man till inom YRKESHÖGSKOLA >>. Yrkeshögskoleutbildningar kan man komma in på "sammantagen bedömning", alltså - det är inte alltid helt nödvändigt att uppfylla alla behörighetskrav. Yrkeshögskoleutbildningar får ta in upp till 20% obehöriga i varje klass. Därför tycker jag du ska söka till alla de yh som du är intresserad av, även om du inte är behörig. Se gärna vilka yh som finns som leder till att man blir paralegal>>

    Sjuksköterska
    Det är ett legitimationsyrke och man måste ta examen från sjuksköterskeprogrammet (läsa på högskola/universitet); här är det Strikta krav som gäller.
    Du måste ha både Grundläggande och Särskild behörighet.
    Du nämner själv i din fråga vilka kurser som krävs för Särskild behörighet.
    Angående grundläggande behörighet, så kan man uppnå den på olika sätt (dock Inte genom Högskoleprovet).
    Grundläggande behörighet kan få i form av Omdöme från en folkhögskola (Omdöme om Grundläggande behörighet);
    Slutbetyg eller Examensbevis - från Komvux
    eller
    genom "reell kompetens" - se info på Antagning.se/sv/Det-har-galler.

    Du har rätt i att man inte kan sammanföra studier på komvux och på folkhögskola. Boka gärna tid med SYV på komvux för samtal och planering.