Maryam
    Hej!
    Jag har 2250 poäng. Men inte en hel naturvetenskaplig examen. (grundläggande behörighet). Men jag hittade på antagningen.se att det stod så här och att man ska fylla i en blankett och skicka in den. Kan det vara möjligt att att jag kan komma in på högskolan då? För jag har alla särskilda betygen som krävs också till den utbildning som jag vill komma in på.

    "Om du inte är behörig, det vill säga om du inte uppfyller förkunskapskraven genom dina betyg, men tycker att du ändå har de förkunskaper som krävs för utbildningen, kan du ansöka om prövning av reell kompetens eller att undantag görs. Det innebär att universitetet eller högskolan som ger utbildningen bedömer om dina förkunskaper räcker ändå, utan de rätta betygen."

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Maryam!

    Om du inte har grundläggande behörighet så kan du inte bli antagen.
    Det brevet innebär är att om du på annat vis kan bevisa att du tillgodoräknat dig samma kunskap, t.ex. genom utländsk utbildning eller arbetslivserfarenhet.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare