Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ehlin,

    Akutsjuksköterska är i grunden Sjuksköterska - och du behöver därför komma in på sjuksköterskeprogrammet som är en 3-årig utbildning på heltid på högskolenivå. Du behöver få ut Examensbevis från gymnasiet och för särskild behörighet behöver du godkända betyg i Samhällskunskap 1b, Naturkunskap 2 och i Matematik2.
    Samhällsk.1b och matte 2b ingår i samhällsvet.programmet som obligatoriska kurser.
    Naturkunskap 2 ingår inte, men försök läsa den kursen - som valbar kurs på gymnasiet; prata med SYV på din gymnasieskola om du kan läsa nk2.
    Om det inte går, kommer du behöva komplettera efter gymnasiet - t.ex på komvux.
    Nk2 kan läsas på komvux på heltid på 5 veckor; eller på halvtid - på 10 veckor. Du kan därför hinna komplettera under hösten, efter det att du tar studenten och ha möjlighet att komma in på sjuksköterskeprogrammet med start på vårterminen.