Robin

    Hej! Vilken kurs ersätter akutsjukvård på komvux nu? Är utbildad undersköterska men krävs akutsjukvård för att jag ska kunna få jobb på sjukhus så vill läsa in det men undrar vilken kurs jag ska läsa då eftersom akutsjukvård kursen är bortplockad. Är det hälso och sjukvård 1 och 2 jag måste läsa då eller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    vad jag kan se så har inte den "gamla" kursen Akutsjukvård någon motsvarande ny kurs. Den bästa gissningen jag vågar mig på är att det kanske är kursen Räddningsmedicin, 100poäng, som är en kurs inom ämnet Hälso- och sjukvård som du i så fall bör läsa. Men du får gärna fråga på sjukhuset där du önskar få jobb vilken eller vilka kurser de vill att du ska skaffa godkända betyg i. Du får också gärna fråga på komvux vilka kurser som de erbjuder inom Vård- och omsorgsutbildningen eller utbildningen till Undersköterska. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det kan tyvärr bli så att komvux i din kommun inte erbjuder någon lämplig kurs som skulle "ersätta" den gamla kursen akutsjukvård och då är det ett "problem" för att även om du skulle hitta en lämplig gymnasiekurs i en annan kommun, så kan din kommun vägra köpa den kursen för dig (det blir en fråga om Interkommunal ersättning och din "hemkommun" kan säga nej t.ex av den anledningen att de inte har råd eller om de anser att du inte tillhör de prioriterade målgrupperna).
    Du får gärna titta på Programplan för VO >>(det som ungdomar läser på gymnasiet när de läser inför yrket Undersköterska). Du får också gärna vända dig till studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolorna som erbjuder VO (de är bättre insatta i alla de förändringar som under de senare året skett inom VO; förändringarna skedde i flera omgångar...).
    Jag vill också tipsa dig om utbildningar inom Yrkeshögskola. Du som är utbildad undersköterska kan vidareutbilda dig till en Specialistundersköterska med inriktning t.ex akut- och/eller intensivvård (finns också andra inriktningar för specialistundersköterskor). Kika gärna på några exempel på utbildningar, se snabblänkarna nedan:
    utbildning/kunskapsforbundet-vast/specialistutbildad-underskoterska-akutsjukvård
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistunderskoeterska-akutsjukvård
    utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/specialistunderskoterska-akut-och-intensivvård

    Studie- och yrkesvägledare