Michelle
    Hej jag vill bli läkare har jag nu kommit fram till. Jag läser mitt första år på samhällskunskapslinjen och vi läser inte de kurser som nav behöver för att söka in till läkarprogrammet.
    Kan jag läsa upp dessa på komvux eller högskola?
    Vad är skillnaden på komvux och högskolan?
    Vilken är åldersgränser för respektive ställe?
    Kostar det något? Och hur lång tid tar det att läsa upp ämnena,? Kan jag börja redan nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Michelle!

    På Samhällsvetenskapsprogrammet kan du läsa Matematik 3b och 4 samt biologi 1 - som kurser inom Programfördjupningen. Inom individuellt val, 200 poäng kan du välja t.ex. Kemi 1 och 2 - eller Kemi 1 och Biologi 2.
    I så fall har du sedan enbart 350 poäng att läsa in för att bli behörig. Det är kurserna
    Fysik 1a, 150 poäng
    Fysik 2, 100 poäng
    och en annan 100 poängskurs (som du inte läste som individuellt val) - t.ex. Biologi 2 eller Kemi 2.

    350 poäng kan du läsa på Komvux under kortare tid än en termin.
    På Komvux kan man läsa från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år
    eller
    om man redan har avklarat en 3-årig gymnasial utbildning.

    Kurser för behörighet till Läkarprogrammet kan man även läsa på ett Naturvetenskapligt basår eller bastermin. Till högskola finns det inte någon ålder som man måste uppnå. Rent teoretiskt, så kan man börja läsa på högskola när man är "hur ung som helst" men man måste bli BEHÖRIG. Man blir inte behörig till högskola utan en 3årig gymnasial utbildning och det är därför väldigt svårt att komma in på högskola om man är under 19 år gammal (för att man hinner inte bli klar med gymnasiet innan dess). Det finns några få fall när yngre personer, t.ex. 17 år gamla - börjar läsa på högskolan/universitet. Det handlar då om extremt begåvade "underbarn" som hoppar över årskurser och tentar av massvis med kurser på förhand. Det är extremt ovanligt att det blir så.

    Om vad skiljer sig i fall man kompletterar med kurser på ett naturvetenskapligt basår eller på Komvux, kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Du frågar om hur lång tid det tar att läsa upp ämnena. På heltid på gymnasial nivå läser man 20 poäng per vecka. De kurser som du behöver för behörighet till läkarprogrammet är det flesta á 100 poäng/styck
    det är 100 poängskurser: Kemi 1 och 2
    Biologi 1 och 2
    Matematik 3b och 4
    Fysik2
    men Fysik 1a är en kurs á 150 poäng och den läser man på heltid under 7.5 veckor.
    De andra kurser läser man på heltid på 5 veckor (varje kurs).

    Hur som helst (även om du inte får med dig några av de kurser från gymnasiet) så kan du läsa in alla dem under ett år (på Komvux eller på natur.vet.basår).

    Du frågar om du kan börja redan nu. Och svaret är att du kan bedriva självstudier och ansöka om att göra prövningar. Om vad som gäller vid prövningar, läs här: http://www.fragasyv.se/info/provning

    Någon möjlighet att läsa kurser på ett "organiserat sätt" (på en skola eller på distans mot någon skola - där man får handledning och betyg på slutet) känner vi inte till, tyvärr. På din gymnasieskola kan du fråga om du kan läsa de kurser som du behöver som "utökade kurser" (dvs utöver dina vanliga studier). Det är inte omöjligt att läsa 350 poäng utökade kurser och bli behörig söka till läkarprogrammet direkt efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA