Hej Jari!
    YH, yrkeshögskoleutbilnidngar, är inte så strikta vid bedömning av behörighet som högskola-universitet. YH får ta in även obehöriga därför rekommenderar vi att man söker alla de yrkeshögskoleutbildningar som man är intresserad av, även om man inte är behörig till dem.
    '**

    Vill man uppnå grundläggande behörighet (till högskolestudier) men saknar betyg i Idrott och hälsa 1 från gymnasiet, kan man antingen söka till komvux och sikta på att ta ut examensbevis från komvux, där Idrott1 får ej ingå i examensbeviset, då gör det ingenting att man inte har det betyget; eller så kan man söka till fokhögskolornas allmänna kurser, där man läser mot omdöme om grundläggande behörighet.