Ebba

    Hej, nu är det så att jag har gått i snart 1,5 år på gymnasiet, estet media. Men jag har insett att det verkligen inte är för mig, jag kommer snart att hoppa av pga många anledningar. Jag ska börja på folkhögskola och plugga allmän kurs, jag har kollat runt på behörigheter till högskola och yrkeshögskolan. Jag tänker mig att jag ska gå på yrkeshögskolan efter folkhögskolan. Jag har läst alla kurser som krävs för att bli behörig till yrkeshögskolan förutom religionskunskap och naturkunskap, kan jag läsa enbart dessa kurser ellet måste jag läsa om alla kurser på nytt? Kommer även lägga till matte2b.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!
    På folkhögskolornas allmänna kurser, på gymnasial nivå, läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet och jag vill råda dig delta i "hela undervisningen", alltså inte ta bort några kurser eller ämnen. Detta pga du vet inte om du kommer in på den yrkeshögskoleutbildning som du kommer att söka till och du kan behöva ha Omdöme om grundläggande behörighet i många olika situationer: bl.a om du söker jobb där kravet är "gymnasiekompetens som lägst" eller om du vill komma in på en högskoleutbildning.
    Jag vill också råda dig fortsätta läsa på din nuvarande utbildning fram tills dess att du påbörjar läsa på en folkhögskola - detta för att du skaffar dig mer kunskap och mer "studievana" för varje dag du studerar.

    • :

      Vad menar du med att jag kommer ta bort kurser? Jag frågade bara om jag behövde läsa om t.ex svenska 1 när jag redan läst kursen på gymnasiet och har betyg i den. Btw jag pluggar varje dag när jag är hemma och som sagt har jag mina anledningar.

    • Julia :

      folkhögskolorna läser man på annat sätt än på gymnasiet. Oftast är det inte "kurser" man läser på en allmän kurs utan ämnena går in i varandra och man läser kanske svenska, samhällskunskap och geografi på samma gång (inom samma studieuppgift)... det är rätt stor skillnad i upplägget och arbetssättet på folkhögskolorna (mot gymnasiet). Man får på folkhögskolan Inte betyg i varje kurs utan man får sammantaget omdöme i slutet av sina studier som varar i minst ett läsår. Allmänna kurser är egentligen på 3 år men om man har mycket duktig och tidigare har läst på gymnasial nivå så kan man klara av studierna snabbare. I ditt fall är en rimlig gisning att du skulle kunna klara av få omdöme på 2 läsår (jag utgår ifrån den info som finns i din fråga). Det är mycket bra att du pluggar varje dag och vi förstår att du har dina anledningar. Vi försöker inte avråda dig från att byta från gymnasiet till en folkhögskola, vi vill bara ge råd att inte hoppa av innan du ska börja på folkhögskola, så att det inte blir en glapp på flera månader i dina studier! Lycka till! FRåGA SYV håller tummarna för dig!

    • : Okej, jag förstår tack
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer