Kim
    hej!

    jag och en kompis undrar hur det är med läkarlinjen (i allmänhet). Vi undrar om det finns en möjlighet att läsa de första åren på högskola utomlands Europa mm och sedan kunna göra at och st i Sverige och så småningom jobba i Sverige. Eller måste man läsa i Sverige för att göra at i Sverige? Hur fungerar det med antagning i andra länder? Hur fungerar antagningsprocessen i Sverige? Och om man kan börja med att läsa utomlands och sedan göra at och st i Sverige får man ”lön” som alla andra då eller är man sedd som mindre prioriterad eftersom man inte läst i Sverige? Hur fungerar det dessutom med lån och bidrag om man läser utomlands?

    Tack så mycket för hjälpen!

    Kim med kompis

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ang. Studiemedel för utlandsstudier var god se >> csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.html

    Studie- och yrkesvägledare

    Det vi vet om AT-läkare presenterar vi på Framtid.se/yrke/at-lakare men tänk också på att det är om ca sex år som ni ska söka AT-tjänster och på så lång tid kan mycket ändras. Allmänt gäller: ofta är det enklare och snabbare att bli leg.läkare i samma land som man går sin utbildning i, men om det inte är möjligt, utbildar man dig där man kan och hoppas sen på det bästa; även era planer kan ju ändras, ex kanske ni vill jobba som läkare i andra länder, ej i Sverige; reglerna kan också förändras ganska mycket, både i Sverige och i det landet där ni går utbildning. Hur reglerna ser ut idag, kanske de inte alls gör, när det blir dags för er att söka AT-tjänst.