Emir
    Hej,

    Jag har redan fått mitt IB diploma med 42 poäng. Om jag räknat rätt så får jag 2.5 meritpoäng eftersom jag tog English A SL och French B HL så totalt blir det 22.5 poäng. Jag saknar dock Fysik 2 och tog dessutom inte Svenska. Jag har några frågor angående bästa sättet att få behörighet och samtidigt ha en bra chans att komma in.

    Alternativ:
    1. Studera för att få certificates i Physics SL och Swedish SL i tid med exam perioden i november (om det är möjligt)? Antar att jag hamnar i grupp BI då?
    2. Studera Physics SL och Tisus? Vilken grupp hamnar man då i?
    Betyg från IBO kommer ut efter sista kompletteringsdag för anmälan till VT2016, skulle jag behöva använda predicted grades istället eller...?
    3. Studera Fysik 2 och Svenska 3 med Komvux.. det här skulle dock kunna påverka mina meritpoäng om jag förstår rätt.
    4. Behöver jag lägga till högskoleprovet för att kunna komma in och hur bra är chanserna om jag lyckas med att säkra 22.5 utan högskoleprovet?

    Vilket alternativ är bäst och finns det någon annan (bättre) väg?
    Skulle vara extremt tacksam om jag fick hjälp med det här.

    Mvh, Emir

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emir!

    För dig som har IB examen, finns reglerna beskrivna här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/

    Det är bra om du tar kontakt med Antagning.se som just tar emot, administrerar och gör urval till högskola/universitet i Sverige - för det är deras tolkning av reglerna som gäller, bäst att få info "straight from the hourse´s mouth".

    Att göra HP är alltid bra för det är helt separat från alla andra urvalsgrupper. Du kommer inte försämra dina chanser om du gör högskoleprovet, men du kan förbättra dem. Kostar 450 kr att göra HP nu - och nästa chans är i oktober.

    Om du inte är behörig och måste läsa kurser för att komplettera dina betyg, kommer du att hamna i den gruppen som har kompletterat som brukar ha lite högre antagningsgräns, men det är ingen regel att kompletteringsgruppen har högre antagningsgräns, det kan faktist bli så att det är tvärtom.

    Alternativ 1. i din fråga: " Studera för att få certificates i Physics SL och Swedish SL" - var ska du studera det? Det kan du inte läsa på Komvux. Får du läsa på din gamla gymnasieskola? Har du frågat där? Nu, när du inte längre är studerande där, är det tveksamt att du får läsa på skolan - det är en ekonomisk förlust för skolan att ge dig undervisning när de inte får stadsbidrag för dig och det får dem inte för du har avslutat dina studier där.
    Så det alternativet finns nog inte... gissar jag på.

    TISUS är en mycket svår test. Så gott som alla som gjorde det påstår att det är lättare att få ett godkänt betyg i svenska eller svenska som andra språk på gymnasiet än att klara TISUS. Se på http://www.su.se/svefler/tisus - info om TISUS.

    Mitt råd är att du anmäler dig till TISUS och även om du får godkänt på det, kan du ju ändå läsa Svenska 3 på Komvux (du måste ju hur som helst läsa Fysik 2 och då "hamnar" du i kompletteringsgruppen - "hus som helst" för att jag tror inte du får läsa kurser på IB på din "gamla" gymnasieskola). I fall du får A-betyg i Svenska 3 och i Fysik 2 - är det inga som helst problem, då har du det högsta Meritvärde.

    Ett annat råd är att du planerar för att göra högskoleprovet. För att det är nämligen så här att även i fall man har de högsta betygen, kan det ändå inträffa en situation när några sökande med de högsta betygen blir utan plats (om antal platser är färre än antal sökande med 22.5 i Merit) - och då kan räddningen bli att du söker även i HP gruppen. Utlottning av platserna förekommer faktiskt vid antagning på läkarprogrammet.

    Genom att göra "allt möjligt" - TISUS, läsa Svenska 3 på komvux & göra HP - konkurrerar du i så många olika urvalsgrupper som möjligt och ökar på så sätt dina chanser att komma in.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej Emir!

    Du har inte i din ursprungliga fråga uppgett att du bor i utlandet. Det där med var du bor just nu är kanske inte så viktigt för dina framtida studier - men var du är folkbokförd (skriven) kan ha stor betydelse. En annan viktig fråga är om du är svensk medborgare eller medborgare i ngt. annat land. Detta kan ha avgörande betydelse för din rätt att kostnadsfritt studera i Sverige. Om det skulle visa sig att du inte har rätt att studera i Sverige utan att betala terminsavgifter, blir då det ett helt annat läge och då är frågan om du har råd att betala.

    Bra om du tar kontakt med vägledningen på den högskola/universitet där du vill studera. Mycket info finns på skolans egen hemsida. Även på www.antagning.se finns det mycket värdefull info. Där kan du hitta vad som gäller för just din situation.

    Jag förstår att du vill läsa till läkare och då är frågan om du skall läsa just i Sverige. Som EU medborgare kan man läsa även i andra EU länder.

    För att kunna ge dig aktuell, relevant och korrekt information, saknar vi uppgifter från dig och det kanske är bäst om du tar direkt kontakt med Antagning.se och/eller med den högskola/universitet i Sverige där du vill studera.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    • Milla : Det finns ibland möjlighet att läsa på distans mot sin "hemkommun" i Sverige - i fall du är folkbokförd i någon kommun i Sverige.
    • : Jag bor faktiskt i utlandet och är ganska säker att det kommer att gå att göra IB certificate även om jag redan gjort färdigt själva IB diploma. Så om det alternativet finns, skulle det vara bättre än att läsa fysik på Komvux; det kommer ju inte att påverka mitt meritvärde om jag tar IB vägen... fast Physics SL kanske är svårare än Fysik 3? Ok, HP verkar vara bäst att göra det ska jag ta itu med samt skaffa mig grundläggande behörighet i Svenska. Räcker Svenska som andra språk 3 för läkarprogrammet eller kommer adminstratörerna som tar hand om antagning se ner på det? Stort tack för hjälpen :)!
    • : Ursäkta det blev något fel när jag skrev meddelandet så jag vet inte om du sett paragrafen jag skrivit ovanför. Jag bor bara i utlandet temporärt och är Svensk medborgare. Anledningen till att välja Svenska som andra språk 3 är att det skulle ge mig mer tid att fokusera på fysik. Tack ännu en gång
    • Milla : För behörighet läkarprogrammet i Sverige är det fysik 2 /och inte 3/ som krävs. Ang. Svenska som andraspråk, så är den kursen helt jämställd med "svenska" - och ingen kan värdera dem på olika sätt. Det finns ingen möjlighet för att det är Meritvärde som avgör och man får samma "påslag" på Meritvärde för sv eller sva. Lycka till!
    • Mikael : Du kan alltid ställa en ny fråga om det blir problem med att skriva ett meddelande i en kommentar. Svenska och SAS är motsvarande kurser, du blir lika behörig efter vilken som. Med vänlig hälsning, Mikael
    • Julia : Om man ställer en ny fråga i stället för en kommentar, får man oftast svar mycket snabbare.
    Läs alla kommentarer