Jessica
    Hej!
    Jag tar studenten till våren från den naturvetenskapligalinjen, och vill läsa till läkare då detta är mitt största intresse.
    Mina betyg kommer inte att räcka till, därför tänkte jag skriva högskoleprovet för att åtminstone komma in via intervju kvoten som Karolinska institutet erbjuder.
    Jag undrar om det finns andra sätt, förutom att plugga utomlands. Kanske att man kan läsa fristående kurser och sedan söka till läkar linjen via en speciell kvot, eller om det finns andra universitet som erbjuder plats via intervju.
    Jag undrar alltså vilka alternativ det finns om man vill läsa till läkar ( förutom de vanliga som betyg, hp, komp. Betyg osv)
    Vänligen Jessica

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jessica,
    förutom "det vanliga": betyg, HP eller söka studier utomlands, finns det även följande du kan göra -
    1. söka jobb inom vården, t.ex. som undersköterska inom Hemtjänst - och med arbetslivserfarenhet inom Vård-området (ett år minst) kan det finnas möjlighet att söka i ännu en kvot /alternativ antagning där en del platser, t.ex. 10 % kan "bokas" för sökande med "rätt arbetslivserfarenhet"/;
    2. samtidigt som du jobbar inom Vården, kan du träna på HP och göra det 2 ggr/året - ditt personliga rekord i HP förväntas du, statistiskt sett, uppnå tredje eller fjärde gång du gör HP. Undantag finns och just du kanske uppnår bäst resultat femte gång du gör provet.

    Fundera även över om du kan tänka dig utbilda dig till Sjuksköterska med mål att efter grundutbildningen - fortsätta med utbildning mot någon "specialisering" - Barnmorska eller Specialist Sjuksköterska & här kan du se olika påbyggnadsutbildningar för Sjuksköterska som är mellan 1 år och 2,5 år: http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/specialistsjukskoterska-295.

    Närbesläktade yrken (till läkare) kan du också titta på & fundera över om det är ett alternativ för dig, t.ex.: Dietist, Tandhygienist, Fysioterapeut (f d Sjukgymnast).

    Att man kan läsa andra högskoleutbildningar och/eller kurser & sätta ihop dem till Läkarexamen - känner inte jag till. Du kan - med den frågan - kontakta vägledningen på Karolinska institutet &/eller på andra Universitet.

    Bästa hälsningar & stort Lycka till!
    Anna SYV