Hilmi

    Hej ! Jag har en vän som har läst gymnasieutbildning i Bosnien och som vill läsa kandidatsprogram i fysik/nuclear fysik i Lunds universitet. Det visar sig att hennes utbildning inte tillgodoräknar Fysik 2 kursen så hon måste läsa den på något sätt. Problemet är bara att hon inte kan svenska och vill gärna komma in i fysik utbildningen i universitetet så snabbt som möjligt (som är på engelska). Kan man läsa fysik 2 på engelska i komvux, eller finns det andra alternativ som inte kräver att hon lär sig svenska, vilket kommer nog ta ett tag?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hilmi!
    Vi känner inte till möjlighet att läsa fysik2 på engelska på komvux. Det bästa/snabbaste alternativet för din vän kan vara att läsa mer fysik på gymnasial nivå i hennes hemland så att hennes betyg bedöms sedan motsvara fysik2 i svenska "mått mätt".

    Det kan annars finnas undervisning i naturvetenskapliga kurser på några av svenska gymnasieskolor (ungdomsgymnasiet) men de kommer inte ta in en person som inte har rätt till utbildning på gymnasial nivå i Sverige, är jag ganska säker på. En liten chans kan finnas att göra prövning på engelska i en kommun som på sin gymnasieskola har undervisning i fysik2 på engelska (dock är jag osäker om det går att ordna). Inför prövningen skaffar man sig kunskaperna på egen hand.
    Även på IB-diplomaprogrammet läser man kurser på engelska och kan läsa kurser som motsvarar fysik2 men återigen kommer inte din vän bli antagen om hon inte har rätt till undervisning i Sverige på gymnasial nivå.
    Att komvux i någon kommun skulle erbjuda undervisning i några gymnasiala kurser på engelska kan inte uteslutas, men din vän kommer inte bli antagen till komvux. Gymnasiala kurser på komvux läser man i den kommunen där man är folkbokförd. Om din kompis inte är folkbokförd i någon svensk kommun, kommer komvux ej anta henne.
    Jag förstår att det är inte ett svar som du/ni vill ha men kan inte svara på annat sätt, tyvärr. Så, mitt förslag är att hon läser mer fysik i hemlandet eller i någon annat land, ej i Sverige och ansöker sedan på nytt, med nya betyg, om bedömning av hennes kunskaper i ämnet fysik.
    Men du får gärna ta kontakt med studievägledare på den institutionen där din vän vill läsa kandidatprogrammet. Kanske känner hen någon lösning på problemet, som inte vi här på FRåGA SYV känner till!