Elev

    Hej, Om man nu pluggar på yrkeshögskola och inte lyckas få godkänt till enstaka kurs och får därmed utbildningsbevis istället för examen. Kan man läsa upp de kurserna senare och sedan få en examen eller hur funkar det? Jag tänker att det är ju bra och rekommenderad att man får ut sin examen så det kan va skönt att veta att det inte är helt kört om man inte får ut det just då. Tack på förhand! Kan arbetsgivare sen be om eller kolla ens examen utan att behöva be om de från personen i fråga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Irish,

    det kan tyvärr inte garanteras att få läsa de kurser som ingick i en yrkeshögskoleutbildning - senare. Detta på grund av de kurserna inte längre ges. Yrkeshögskoleutbildningar beviljas att starta några få gånger, ibland endast ett par gånger och det är inte ens säkert att andra "omgången" av samma utbildning kommer att starta (det kan t.ex bli för få sökande, lärarbrist eller ngt annat som gör att utbildningen ej startar).
    Vissa yrkeshögskoleutbildningar går på många orter och har många beviljade starter - för flera år framåt, som t.ex YH till Tandsköterska, och då finns det pågående kurser, men då blir det nästa fråga: kommer just du antas till kurser inom utbildningen?
    Det är inte alla kurser inom sammansatta utbildningar som kan ges som fristående kurser. Du kan dock alltid kontakta utbildningsanordnare med din fråga. Jag tror du får svar att "det beror på" eller "att vi får ta och titta på det om det blir aktuellt i framtiden.." alltså inga tydliga svar, inga löften på att få lov att gå fristående kurser.
    Mitt förslag är att i fall man gick en YH-utbildning men ej blev godkänd på alla ingående kurser, att söka till samma utbildning igen (eller till en liknande utbildning) och i fall man kommer in, försöka få vissa av sina tidigare kurser "tillgodoräknade" och korta på så sätt sin utbildning för att snabbare kunna bli klar och kunna få ut yrkeshögskoleexamen.
    Du kan annars ställa din fråga till MYH eller till de utbildningsanordnare (de YH-skolorna) som erbjuder utbildningar inom relevant för dig kunskapsområde.
    Allmänt gäller:
    yrkeshögskoleutbildningar kan ha olika innehåll även om de har samma namn. Kursinnehåll i yrkeshögskoleutbildningar kan ändras från ett antagningsomgång till nästa ganska mycket. Att exakt samma kurser skulle ges (inom yrkeshögskola) flera år senare, kan inte garanteras. Saken är den att YH-utbildningar "följer" arbetsmarknaden och förändras snabbt, utifrån arbetsmarknadens behov.
    Jag vill också tillägga att det går många ggr få jobb på grund av de enskilda kurserna man läste inom yrkeshögskola; det är inte alltid nödvändigt att få ut yrkeshögskoleexamen, men så klart är det bättre att uppnå kraven och få ut sin examen!
    Har man inte uppnått examenskrav och inte kan komplettera för att få ut examen, försöker man få jobb på de befintliga meriter. Och som jag nämnde ovan, kan man söka till samma eller till liknande utbildningar på nytt och om man blir antagen, kan man försöka tillgodo"göra"/räkna sig de betygen man redan har och på så sätt korta ner sin utbildning, så att man bli klar snabbare.