Aaliyah

    Hej! Jag skulle vilja bedriva självstudier i fysik, biologi och kemi 1-2 samt matte 4. Jag är snabblärd och anser själv intr att det är något problem. Jag går andra året på gymnasiet på ekonomiprogrammet men inser att jag vill plugga till läkare, eftersom att jag är snabblärd anser jag att det är onödigt för mig att gå naturbasår då jag anser att jag kommer kunna plugga klart de tills studenten. Prövning kan jag tydligen inte göra, så finns det nått jag kan göra så jag kan få betygen i NO ämnerna vid studenten eller iaf så jag kan ansöka till läkarlinjen direkt efter studenten?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Tyvärr blir svaret - Nej. Känner tyvärr inte ngt möjlighet att få betygen i NO-ämnena när du går på ekonomiprogrammet. Enligt alla de sätt som jag känner till kommer du behöva komplettera - efter gymnasiet. Om du själv hittar ngt sätt att få betygen på - var god hör av dig, vi vill också lära oss mera!
    Mvh
    L.

    Liselotte
    • : Jag har nu läst naturkunskap 1b på 3 månader för att ja bytte skola utan problem. Jag hade kunnat tänka mig läsa fysik,biologi och kemi 1 i en prövningsklass under HT. Sedan samma sak under VT fast med fysik,kemi och biologi 2 istället. Går det?
    • Anna : Vad är "prövningsklass"? Känner tyvärr inte några "prövningsklasser". Annars gäller: på heltid, alltså med insats på 40 timmar/vecka läser man fysik1a och 2, biologi 1och2 och kemi1och 2 på 32,5 veckor (detta om man inte läser ngt annat samtidigt eller jobbar samtidigt). Oftast kompletterar man på ett år, efter gymnasiet. Tänk på att du kommer behöva mycket högt meritvärde, och endast alla A-betygen som du måste få även i NO-ämnena, brukar inte räcka, utan även A-betygen i kurser för meritpoäng krävs. Om du t.ex får godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4, då har du max meritpoäng, som är 2.5. Meritpoängen läggs på ditt snittbetyg/jämförelsetal.
    • : Jag läste som sagt naturkunsap 1b i en prövningsklass alltså med andra elever som inte läst eller fått godkänt i ämnet. Man skullle ju kunna sätta mig i en sådan grupp med kemi, biologi och fysik 1. Man har lektioner 1gg/veckan och max 3 eximantioner/kurs. Så är det i vår skola
    • Anna :

      Om den möjligheten finns i er skola - så är det ju jättebra! -- Skillnaden mellan Naturkunskap 1b och kurser i fysik, kemi och biologi är att på de högskoleförberedande gymnasieprogram är det obligatoriskt att ha betyg i nk1b (med undantag av NA och TE där fysik och kemi läses "i stället" och på NA även biologi är obligatorisk att läsa) och skolan är därför skyldig att erbjuda möjlighet att läsa nk1b och för elever som fick F i den kursen - erbjuda möjlighet till prövning.
      I din situation är det annorlunda: i ekonomiprogrammet där du läser ingår inte fysik, kemi eller biologi, men om din skola väljer att ge dig möjlighet att läsa de kurserna & du vill läsa dem och/eller göra prövningar, så gör det. Det är dock inte din rättighet som elev att kräva att din skola erbjuder dig möjlighet att läsa eller göra prövningar i NO-ämnen som inte ingår i ditt program. Vill du få bekräftelse på vad som ingår i elevens rättigheter, så kontakta Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200.
      ang.svårighetsgrad i NO-kurser: i kursen Naturkunskap 2 ingår "delar av" kurserna fysik1, kemi1 och biologi1. Alltså om du läser nästa kurs (högre, överläggande) än Nk1b, då har du läst cirka en tredje del av fysik-kemi-biologi på nivå1. Då skulle det återstå 2/3 delar av tre kurser på nivå1 + tre hela kurser på nivå2. Du behöver dessutom ha högsta betyg i de kurser som kommer räknas in i ditt meritvärde, alltså behöver du ha A betygen i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4.
      Jag kan inte förbjuda dig läsa kurser vid sidan av ditt gymnasieprogram. Du får gärna läsa dem. Jag vill endast förklara att det inte är elevens rättighet att läsa "2 gymnasieprogram samtidigt" vilket det i så fall i praktiken skulle bli: ekonomi och naturvetenskapsprogrammet.
      Jag vill också påminna att det är viktigt att ha fritid och tid att sova-vila. Man kan bli sjuk av överansträngning vilket blir inte bra för någon: inte för dig och inte för ngn annan heller. Man kan "bränna ut sig" även som ganska ung, finns tyvärr sådana exempel. :(

    • Anna : Fakta om NO-kurser på gymnasienivå: Nk1b är en kurs á 100 gymnasiepoäng, som läses på heltid på fem veckor. Kurserna fysik1a,2 + kemi1och2 + biologi 1och2 går på 650 gymnasiepoäng, alltså volymmässigt är det 6.5 gånger mer studier och så ligger de också på högre nivå, kurserna är alltså svårare. I fysik och kemi ingår även obligatoriska laborationer. Jag försöker inte övertala dig att låta bli läsa NO-kurserna, jag förklarar bara fakta kring dem. Vi på FRåGA SYV fattar inte beslut om du får läsa en viss kurs eller om du får göra prövning i den. Om din skola vill hjälpa dig med att försöka få betygen i kurser som inte ingår i ditt program, då är det ditt val att göra det eller inte. Om din skola inte erbjuder dig den möjligheten, då är det inte ngt du eller vi kan göra. Du har rätt att söka till år1 på Naturvet.programmet till nästa höst. Du kan/får bedriva självstudier. Efter gymnasiet får du leta var du kan göra prövningar om det är så att du inte vill söka läsa på komvux eller på naturvet.basår på högskolenivå. Oavsett vad du bestämmer dig för - LYCKA TILL!
    Läs alla kommentarer