Kat
    Jag planerar att söka till psykologprogrammet i höst men det finns ju alltid en chans att man inte blir antagen (söker i folkhögskolekvoten med 4:a i betyg). Finns det något alternativ till psykologprogrammet som ger en "behörighet" till att arbeta som psykolog senare? Om jag nu inte blir antagen, kan jag läsa psykologikurser och söka igen nästa år och kommer jag då få läsa mindre (kortare tid) när jag väl blir antagen?

    Tack på förhand!
    • : Psykologprogrammet är det enda som gör dig till psykolog, men om du tänker på arbetsuppgiften "ha samtal med personer som inte mår bra eller har kört fast" så finns det fler yrkesgrupper som gör det. T ex kurator, som du kan bli genom socionomprogrammet. Flera olika människovårdande yrken kan vidareutbilda sig till leg psykoterapeut och blir då experter på att ha terapisamtal, det gäller t ex läkare, sjuksköterskor och kuratorer. Det gäller även psykologer, men deras utbildning till leg psykoterapeut är lite kortare eftersom de har förkunskaper. Du kanske vet det här redan men jag tipsar om det för säkerhetsskull: psykologer ska inte bara jobba med samtal utan även studera människan på ett vetenskapligt sätt, så jag (psykologstudent) pluggar en jäkla massa statistik, testkonstruktion, experimentmetod och liknande. Många var förvånade över att det var så mycket sånt. Vi lär oss terapi och samtal, såklart, men det är mindre betoning på det än man tror.
    • Milla : Jag vill tipsa om den här utbildningen http://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/Psykologisk-coach/ som visserligen inte ger behörighet att arbeta som Psykolog men kan ev. ändå vara ett bra alternativ som i alla fall är värd att kika på. Lycka till! Milla SYV

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, grattis till din 4 i folkhögskolans urvalgrupp! Härligt jobbat!

    Så här är det dock - psykolog är en skyddad yrkestitel för de som arbetar inom hälso- och sjukvårdens område, vilket innebär att samhället garanterar att personen genomgått en godkänd utbildning så dessvärre så är det bara via ett Psykologprogram som man kan bli godkänd att jobba som legitimerad psykolog.

    Om du blir antagen på programmet och har läst en kurs som du anser uppfyller de mål som anges för en kurs som ingår i KIs psykologprogram, kan du ansöka om att tillgodoräkna den.

    Kombinera även ditt folkhögskolebetyg med att göra högskoleprovet i olika omgångar -där här du ju hela tiden chans att förbättra ditt värde i urvalsgruppen. Det är alltid det bästa värdet som gäller och det håller i fem år. /Lena, Syv