Tommy
    Hej,
    Vi har en son som inte mår bra psykiskt.
    Han får hjälp med sina problem, och är på bättringsvägen men han klarar inte av att vistas i skolan hela dagar. Har fått ett flertal F-varningar. Inte för att han har svårt att lära sig saker, utan för att han just nu inte orkar med skolan.
    Han går om första året på el-programmet i Stockholm. Själv säger han att han vill fortsätta, men vi föräldrar tror inte att han kommer att orka/kunna slutföra utbildningen.
    Han kommer snart att fylla 18 år.
    Vi har pratat om det här många gånger tillsammans med honom och skolan.
    Vad har han för alternativ?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Tommy, beklagar den uppkomna situationen & skall försöka ge mina bästa råd, beskriva alla möjliga lösningar så som jag ser dem.

    1) läsa på deltid - att vara sjukskriven på t.ex. halvtid och läsa den andra halvtiden under en period, tills hälsan blir bättre;
    2) läsa Lärlingsutbildning då alla yrkesämnena läses på ett företag "lära sig genom att göra" metoden; fördelen med det är att man är på skolan bara för kärnämnena och alla yrkesämnena läses i form av praktik (vet ej om det passar din son, det får ni avgöra, men vill bara nämna att den möjligheten finns också); om vad det innebär att läsa som Lärling, finns att läsa här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling;
    3) byta till IM, individuellt alternativ (kombinera studier med praktik)- skillnaden på PRAKTIKEN här är den att man lär sig inte Yrkesämnena, utan "bara praktiserar" i mån av ork & möjlighet. IM är i första hand för obehöriga till gymnasiet, men det finns även ett antal behöriga som läser där. Info- finns här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    4) vara sjukskriven på heltid under en period och se sen när orken återigen finns;
    5) söka Yrkesintroduktionsanställning med hjälp av Arbetsförmedlingen (en ny satsning där AF kompenserar arbetsgivaren som anställer en mycket ung oerfaren person under 1 år) - detta gäller mellan 6 mån och 1 år /om vi fick rätt info- från AF/ och sedan får man se hur sakernas tillstånd är just då och planera vidare;
    6) kräva att kommunen ordnar en speciallösning /t.ex. att de ordnar möjlighet för din son att läsa kärnämnena på distans, så att han inte skall behöva gå i skolan hela dagarna/ - t.ex. alla Mattekurser är upplagda på www.matteboken.se och anpassade för självstudier men han behöver ändå handledning och sedan en rimlig chans att genom tenta få godkänt betyg;
    7) be att kurator, speciallärare & skolpsykolog uttalar sig om vad som skulle passa din son och se om det finns någon projekt i kommunen som passar din son eller om det inte finns - be/kräva att kommunen ordnar en passande lösning.

    Jag lovar att tänka mer på vad för andra lösningar som kan finnas, samråder med kollegorna & återkommer i fall vi kommer på flera förslag.
    Önskar er /hela familjen/ det bästa & håller tummarna!
    Mikael SYV