Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    De som är gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen skola. De övriga får göra prövningar i hela Sverige.

    Prövning får och bör erbjudas endast om det finns pågående undervisning i den kursen. Finns det inte pågående undervisning i just den kursen, får inte prövning erbjudas. Försök hitta pågående undervisning i den kursen som du vill göra prövning i, och återkom sedan till oss med info var den undervisning pågår (om du inte kan se att du kan anmäla dig till prövning i den kursen där det finns pågående undervisning). OBS! kan det dock vara så att alla prövningstillfällen är redan uppbokade, alltså att prövningar erbjuds men alla tillfällen är uppbokade på lång tid framöver. När anmälningsperioder till prövningar startar och slutar kan vara väldigt olika i olika kommuner. Allmänt sett, brukar alla prövningstillfällena bli uppbokade ganska snabbt (därför att det finns väldigt många som vill göra prövningar).