Lina

    Hej! Jag ska söka läkarprogrammet till hösten och funderar på om det finns olika alternativa urval på universiteten i Sverige där läkarprogrammet finns. Har hört att man tilldelas extrapoäng i Linköping om man har jobberfarenheter inom vården, samt att man i Stockholm kan söka in via intervju (PIL) med krav på viss HP-poäng. Stämmer detta och finns det fler alternativa urval på andra universitet? MVH, Lina

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Lina,
    det är varje högskola/universitet som inför Varje Antagningsomgång själva bestämmer om de ska "köra" alternativt urval >>>>i år eller inte. Max en tredjedel av studieplatser får "vikas" till AU.
    Eftersom ansökningsperiod till hösten börjar den 15 mars, är det inte säkert idag, den 10 mars - att all info finns på lärosätenas hemsidor.
    Det är inte på så många orter som läkarprogrammet i Sverige brukar ges.
    Du kan kika på alla deras hemsidor. Den 15 mars eller strax innan - kan ny info dyka upp, till antagningsperiodens början.
    Det går inte att säga "det finns AU" på de här lärosätena... för att det finns kanske i år men inte nästa år... eller så kan det vara så att de har aldrig haft det förut, men tänkte testa i år och info om det kommer kanske att dyka upp på deras hemsida just kl.13 den 15 mars - när ansökningsperioden börjar.

    Info som inte finns på lärosätenas hemsida kl.13 den 15 mars 2018 finns inte... dvs det kan inte vara så att de ska köra AU men döljer det och ingen får läsa om det på deras hemsida; så gör man inte. Om AU ska äga rum, då bör info finnas på lärosätets hemsida.
    Men det är inte heller förbjudet att kontakta varje lärosäte med frågan om de tänker köra AU i år. Fem dagar innan ansökningsperioden börjar bör de rimligtvis veta om de har bestämt sig för AU eller inte.
    Bästa hälsningar och lycka till!

    SYV