Heléne
    Hej,
    Jag har en vän som har som högsta dröm att bli läkare. Hon är väldigt uppgiven och ledsen då hon inte riktigt vet hur hon ska göra.

    Ska försöka fatta mig kort.
    Hon tog studenten nu våren 2020 från eknomi/juridikprogrammet med väldigt höga betyg. I prinicp A i alla ämnen som hon läste i 3:an lite lägre under 1:an och 2:an. Hon valde tyvärr inte att läsa någon kurs med extra meritpoäng så hon saknar 1,5 meritpoäng för att kunna söka på betygen. Då beslöt hon sig för att läsa naturvetenskapligt basår på Stockholms Universitet vilket hon nu gör detta läsår 20/21. Men hon hamnar då i fel urvalsgrupp för att kunna söka.

    Finns det något sätt att komplettera sina betyg så man får rätt meritpoäng och kan söka in på så sätt. Kan man göra kompletteringar och i så fall på vilket sätt. Vet att man kan söka in på Högskoleprovet men hon vet inte om hon kommer uppnå den höga poäng som krävs. Till saken hör att hon har ambition och kompetens men gjorde felval i gymnasiet som hon nu försöker rädda upp men verkar inte hjälpa att komplettera med naturvetenskapligt basår?? Hur gör hon och hur går hon vidare och tillväga för att kunna söka in till läkarprogrammet?
    • :

      Hej Heléne!

      För att vara behörig till läkarprogrammet behöver du ha grundläggande behörighet samt godkända betyg i fysik 2 + kemi 2 + biologi 2 + matematik 4. Om din kompis har nått detta genom basåret är det super - det är fundamentalt för att ens kunna konkurrera om en utbildningsplats. Mitt tips för att öka chanserna är att göra prövningar i de kurser din kompis inte har högsta betyg i, och även göra högskoleprovet. Jag är lite osäker kring vad du menar med "fel" urvalsgrupp, kan det handla om att kompisen hamnat i BII (kompletteringsgruppen)? Det går dessvärre inte att undgå om man kompletterar för exempelvis behörighet efter gymnasieexamen utfärdats. Vid vissa universitet finns så kallade alternativa urval för programmet. Då kan det antingen handla om att man få göra intagningsprov eller att ens arbetslivserfarenhet värderas. Sådana alternativ finns vid bland annat Karolinska, Linköping och Umeå.

      Med vänlig hälsning,
      Brendan (ej SYV)

    • Anna : Bra svar, Brendan!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du fick mycket bra svar i en kommentar till din fråga - av Brendan (ej SYV), :).
    Det stämmer att man ej kan prövas i direktgruppen om man utan kompletteringar inte är behörig. Då gäller det att uppnå så högt meritvärde man kan så att man har en rimlig chans att komma in i kompletteringsgruppen, BII.
    Högskoleprovet ger en chans i HP-urvalet. Bra att göra HP så många ggr man kan. Ofta får man högre resultat "nästa gång" man gör HP (upp till fjärde eller femte gången man gör HP och sedan brukar resultat ligga på samma nivå).

    ang. AU
    Alternativt urval kan finnas till läkarprogrammet. Dock måste man, under alla omständigheter, bli BEHÖRIG. Att man gör högskoleprovet eller söker i AU befriar inte från kravet på att vara behörig. Obehöriga prövas ej utan endast får svar OBEHÖRIG från antagning.se

    Meritpoäng
    Har man mindre än max (som är 2,5) kan man genom studier på komvux eller genom prövningar få fler meritpoäng, upp till max antal. Det är inte förbjudet att läsa på högskolenivå och på komvux samtidigt. Och alla som inte längre är gymnasieelever får anmäla sig till prövningar i hela Sverige, oberoende vilken kommun som är folkbokföringskommunen. Om vilka kurser som ger meritpoäng - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Tips! det finns många yrken inom hälso- och sjukvården. Man kan då kika på t.ex apotekare, barnmorska eller specialistsjuksköterska, t.ex - yrken som i många avseenden mer eller mindre "liknar" läkaryrket. Andra yrken som i viss avseende liknar Läkare är t.ex kemist och BMA.