Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leyan,

    du skriver om att du vill bli en "analytiker", men vilket yrke menar du i så fall? Kanske Trendanalytiker eller Samhälls- & Kulturanalytiker? eller Omvärldsanalytiker eller Marknadsanalytiker? eller Affärsanalytiker? eller finansanalytiker/financiell rådgivare? Fingeravtrycksanalytiker eller Analytisk kemist? BMA? Arbetsmarknadsanalytiker? eller någon annan sort analytiker? Utan att veta vilket yrke du menar är det omöjligt att ge svar på din fråga.

    Kika gärna på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna och välj det yrket som du är mest intresserad av; i de flesta yrkespresentationerna finns också avsnitt UTBILDNING där det förklaras vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.

    Om matte-frågan...
    om du inte är kompis med matten, och inte kan försöka bli det - då är det smart att på gymnasiet välja ett program med lite matte: ett yrkesprogram eller Estetiska eller Humanistiska - på alla de gymnasieprogrammen läser man endast en matte-kurs som obligatorisk. Sedan kan man ofta välja mer matte, men det är frivilligt/valbart.
    Skulle det visa sig sedan att du behöver mer matte, kan du försöka komplettera efter gymnasiet.
    Men om det yrke som du vill satsa på kräver så mycket matte som du inte kan lära dig - i så fall behöver du tänka om och välja ett annat yrke att satsa på.

    Liselotte
    • :

      Hej, jag vill vara BMA analytiker. Jag är också okej på matte men jag vill inte gå i matte i 3 år för då skulle jag inte orkat och gett upp, så finns det andra sätt man kan göra för att kunna slippa 3 år natur tex att gå i samhäll och sedan ta ett år för matten och ämnen som behöver kompletteras.

    • Anna :

      till BMA-utbildningar brukar för särskild behörighet krävas godkända betyg i gymnasiala kurser: Biologi 1, Fysik 1a (eller två kurser: 1b1+1b2), Kemi 1, Matematik 3. "Problemet" är att biologi läses som obligatoriskt ämne endast på Naturvetenskapsprogrammet; fysik och kemi läses på NA och Teknikprogrammet (men på teknik, TE, läser man också lika mycket matte som på NA) och inom matte krävs ju ändå Matte 3 (som lägst). Även om man läser på Ekonomiprogrammets inriktning ekonomi, läser man ändå matte i tre år (men då lite "enklare" matte - inom Ekonomi-spåret).
      Mitt förslag är i så fall VO, vård- och omsorgsprogrammet och komplettera efter gymnasiet.

    • : Kan man inte välja ekonomi juridik efter det är lättare matten o dessutom så har den naturkunskap 1b och det finns vissa skolor som har som Individuellt val naturkunskap 2b
    • Julia : Naturkunskap 2 är en kurs som innehåller endast Delar av fysik, kemi och biologi - och du behöver just betygen i Kemi1, Fysik 1a och Biologi 1 som går ut på att läsa 350 poäng inom naturvetenskapliga ämnen; Naturkunskap 1b och 2 går tillsammans på endast 200 poäng så de räcker inte att ha betyg i nk2. Och "lättare matte": b-spår är inte sååååå mycket lättare än c-spår; dessutom kan det bli tufft att läsa på BMA-programmet utan att ha läst c-spår i matte. Formellt blir man behörig med godkänt betyg i matte 3b (ekonomi-spåret) men de absolut flesta som läser på BMA-programmet gick på gymnasiet: naturvet.programmet och läst c-spåret.
    • Julia :

      På EK/Juridik kan det inte garanteras att läsa matte 3; det är en valbar kurs som Brukar erbjudas, men kan inte ges ngn garanti på att kunna läsa matte 3. Sedan kommer du att sakna Fysik1a, kemi1 och biologi1 - de kurserna är det extremt Ovanligt att kunna läsa på Ekonomiprogrammet. Och om du ändå vill läsa de kurserna, så varför i så fall inte välja NA/inriktning "samhälle" där Fysik1a, kemi1, biologi1 och matte 3c ingår - det är exakt alla de kurserna som du behöver för behörighet till BMA-programmet?
      Om man tycker det är för tuff/svårt/tråkigt eller krävande att läsa fysik, kemi, biologi och svårare matte på gymnasiet - då kanske BMA-yrket är inte rätt. Det kanske i så fall finns andra yrken som passar bättre.

    • : Vad händer om jag inte klarar natur?
    • Julia : Då kan du antingen komplettera efter gymnasiet och blir - på sikt - behörig till BMA-programmet och kanske kommer in på BMA-programmet; eller så får du tänka om och välja satsa på andra yrken och andra utbildningar. Som tur är finns det tusentals olika möjligheter på arbetsmarknaden!
    • Julia :

      Fundera på VO, vård- och omsorgsprogrammet; efter VO kan du direkt bli behörig till sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeut-/fysioterapeut och till många olika Yrkeshögskoleutbildningar, ex. kan man inom yh läsa till Tandsköterska, Specialistundersköterska, Apotekstekniker eller Steriltekniker (utbildningarna som alla är mycket kortare än BMA-programmet).

    • : Vilka betyg krävs det för att bli BMA analytiker tex för att bli läkare så ska man ha allt A o kanske ett B hur är det med BMA analytiker?
    • Julia :

      Antagningsgränser uppstår i konkurrensen och blir kända i Efterhand; ingen kan på förhand ge ngn garanti på hur höga meriter som kommer ge plats på en viss utbildning i framtiden. Du måste bli BEHÖRIG och ha så höga betyg du kan få och gör också Högskoleprovet flera gånger! givetvis kan man titta på tidigare antagningsstatistik, om man vill - det skiljer sig mellan olika städer; t.ex de senaste siffrorna som finns för Antagningsstatistik för Biomedicinska analytikerprogrammet (Linköpings universitet) säger att de som sökte direkt efter gymnasiet behövde ha i genomsnitt C-betygen (lite lägre...några D betyg kunde man ha och ändå komma in) men de som kompletterade efter gymnasiet behövde ha mellan B och A betygen eller lägre betyg om de hade några meritpoäng; har man t.ex max meritpoäng (som är 2,5) kan man ha alla D betygen (i genomsnitt) och ha samma meritvärde som om man hade alla C-betyg...
      Uppsala Universitet krävdes det senast mellan C och B (i genomsnitt) - och ganska lika meriter i direkt- och i kompletteringsgruppen (och om man hade max i merit kunde man i så fall ha mellan D och C i genomsnittet)... på Karolinska Institutet (i Stockholm) finns programmet med Olika inriktningar: inriktning klinisk fysiologi krävde senast nästan alla B-betyg (eller om man hade max i merit, nästan alla C-betyg)....

      ... om antagning till vårterminen görs, brukar det vara lättare komma in från våren (då färre söker). Det går dock inte på förhand veta om antagning till vårterminen kommer göras om 3 år.

    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, du kan lära dig avläsa antagningsstatistik - det är inte så svårt, men det säger, å andra sidan - inte så jättemycket! för att man kan t.ex få högt resultat på högskoleprovet och komma in i HP-urvalet; och i så fall spelar ingen roll om man endast har alla E i betygen, men Behörig måste man ändå vara. Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli behörig!

    Se tabell ovan: BF är Omdöme från en folkhögskola; det gäller inte dig som ska läsa mot examensbevis på gymnasiet;
    BI är direktgruppen (de som inte behöver komplettera);
    BII - är kompletteringsgruppen (de som kompletterade efter gymnasiet);
    HP - är resultat från högskoleprovet.
    ***I tabellen, ovan, ser man endast HT och inte VT vilket betyder att antagning görs endast från HöstTerminen (ej fårn VårTerminen).
    Om vi tittar på BI, direktgruppen: senast krävdes det 16.04 (och 15.00 får man om man har alla C-betyg, i genomsnitt, från gymnasiets alla tre årskurser - så man behöver lite högre betyg än C, i alla fall i några kurser behöver man B eller så kan man ha hälften E och hälften A betyg, som i genomsnitt blir C men i så fall minst 1 meritpoäng, t.ex C betygen i Engelska 7, en kurs som ger + 1.0 i merit).
    Som du ser i tabellen ovan, så varierar antagningsgränser från en antagningsomgång till nästa, vilketkan bero på olika saker: slumpen, populäritet av just den här utbildningen eller att antal utbildningsplatser ändrades - t.ex om antal platser utökas, blir det ofta lättare att komma in.