Lea
    Hej! Jag går i naturvetenskapsprogrammet och är gränsen på att inte få gymnasieexamen . Har F i matte 1c och2c och kanske på kemi 2. Har väldigt jobbigt och stressigt men grejen är att jag vill ABSOLUT inte ge upp för att jag vet att jag kan klara det om jag verkligen kämpar för det . Finns det något sätt att rädda min situation för jag VERKLIGEN behöver det. Kan jag skriva Högskoleprov och om jag får ca 1.6p och hoppa av gymnasiet och söka till unveritet eller funkar det inte så?. Jag är helt förvirrad och har tappat självförtroendet. Vill inte gå om gymnasiet eller studera i komvux utan vill fixa all detta misstag redan nu när jag fortfarande har 1 år kvar till studenten ? Snälla jag verkligen behöver hjälp och mår psykisk dåligt!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,
    det är bra att du vill fixa dina gymnasiestudier. Men ibland räcker inte endast viljan. Om det skulle vara så att du till exempel valde fel gymnasieprogram, då kommer det kanske inte att gå fixa examensbevis, även om du gör ditt bästa. Risken finns också att du kan bli överansträngd och sjukskriven i stället. Det vill vi gärna undvika.

    Fakta om gymnasiestudier, behörighet till högre utbildning mm.
    Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli behörig till eftergymnasiala studier. Examensbevis krävs, även om man får högt resultat på högskoleprovet.
    Examensbevis kräver godkänt betyg i matematik 1. Utan godkänt betyg i matematik 1 går det inte att få ut examensbevis varken sig från gymnasiet eller från komvux.
    På naturvetenskapsprogrammet läses även matte 2c och 3c som obligatoriska kurser, vilket betyder att BETYG (kan vara F betyg, men ändå betyg) i de två mattekurser måste finnas med i ditt examensbevis.
    Dock kan du ex. ej ha F i matte 2, 3 och i en kurs i kemi... detta pga det blir sammanlagt 300 poäng F. och max vad man kan ha i examensbeviset från gymnasiet är 250 poäng F.
    Det finns ännu fler krav - för att kunna få examensbevis, ex. måste gymnasiearbete bli godkänt; GA är en obligatorisk kurs i åk3.

    När du ligger "efter" är det svårt att komma ikapp, om det inte är så att du förut ej brydde dig, skolkade mycket och inte öppnade någon lärobok... och nu ska "ta dig i kragen" och fixa allt - i så fall kan det gå, men om du gjort rimliga försök att uppnå goda studieresultat även innan, då är min gissning att du går på fel, för dig, gymnasieprogram.
    Olika människor är olika duktiga på olika saker; vissa är språkbegåvade, andra har lätt för matte, tredje har enorm "fingerfärdighet" och kan lätt mecka med reparationer av diverse apparat och tycker man det är roligt - då kan man bli världens bästa mekaniker, t.ex! Det finns enorma mängder olika yrken och arbetsuppgifter. Ingen är duktig på allt, men alla är duktiga (eller kan bli) - på något!

    Att du inte vill gå om - förstår jag. Dock är det kanske den bästa lösningen för dig.
    Du kan välja på att fortsätta kämpa och se hur det blir eller söka om - till ett annat gymnasieprogram. Du kan söka om OCH SAMTIDIGT fortsätta kämpa. När du vet om du kan komma in på ett annat program, först då måste du bestämma att stanna kvar på din nuvarande utbildning eller byta till en ny utbildning.

    Om du vill se Kraven för examensbevis från gymnasiet - finns det en sammanfattning på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Jag hoppas du har stöd från kurator och från övrig skolpersonal. Prata med SYV, skolsköterska, din klasslärare/mentor; du kan visa mitt svar till dem, om du vill. De känner till dig och dina förutsättningar och kan därför ge mycket bra råd.

    Vi på Fråga SYV kan bara ge mycket "allmänna råd", eftersom vi känner inte dig och alla detaljer i din situation. Jag har skrivit mitt svar utifrån hur jag tolkar din fråga.
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till någon sort hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar och Lycka till!
    ANNA