sara
    Hej! Att tillräckligt höga gymnasiebetyg kan få in en på bra högskoleutbildningar vet jag. MEN om jag vet redan nu att mina betyg inte kommer att räcka för de program med högre intagningspoäng vad finns det då för fler chanser? Jag får ångest av att jag inte kommer att komma in på någonting nu o söker så många lösningar jag kan för att på andra sätt kunna få en hög utbildning. Vill gärna ha så många lugnande och bra tips och andra chanser som möjligt om det finns!
    MVH :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    det finns olika vägar att gå.
    Tips för dig : gör Högskoleprovet flera gånger. Nästa gång är provtillfället lördagen den 28 mars & ansökningsperiod är 15 jan - 15 febr. avgift är 450 kr. Efter det kommer HP i oktober. Det är 2 ggr om året, alltid på en lördag. Om du blir behörig /och för det räcker det med E-betyg/ kan du konkurrera med resultatet av HP.
    Du kan läsa på komvux efter gymnasiet eller på ett naturvetenskapligt basår - för att komplettera dina betyg.
    Fler tips - titta på www.yhguiden.se om du ser någon intressant Yrkeshögskoleutbildning.

    Jag vet inte vilken utbildning som du tycker är "bra" för att det är väldigt olika vad folk tycker om "bra jobb" och "bra utbildning". T.ex. har jag för några år sedan träffat en ung kvinna som velat att bli Fastighetsmäklare men hennes betyg räckte inte till för att komma in på den utbildningen. Då har hon satt ihop sin egen utbildning av mindre kurser - som hon läste delvis på distans, eller på deltid - medan hon arbetade inom Hemtjänst som timvikarie. Det tog henne sex år /i stället för tre år som utbildning till Fastighetsmäklare är om man läser på heltid/. Hon hade då inga skulder till CSN efter utbildningen för att hon tog inte lån när hon studerade. Hon fick mäklarcertifiering och arbetar idag som Fastighetsmäklare. Det är ett exempel på hur man kan gå till väga - om man vet vad man vill bli. Det är inte alla utbildningar, förstås, som går att sätta ihop av enstaka kurser. T.ex. går det inte att bli Läkare på det sättet.
    Sammanfattning:
    fortsätt kämpa för så höga betyg som möjligt; gör högskoleprovet flera gånger; bestäm dig för vad du vill bli och försök hitta alternativa vägar till ditt drömyrke.

    Hoppas något av mina tips&råd blir till hjälp för dig!
    Anna SYV

    • : tack :)
    • Julia : Ännu ett tips är att fundera över möjligheten att starta eget och bli sin egen arbetsgivare. Hjälp med att starta eget kan man få via Arbetsförmedlingen som erbjuder kurser i Starta eget. Om man skriver in sig på AF, kan man få hjälp på olika sätt bl a gå kurser och få Aktivitetsstöd under tiden. För den utan A-kassa är det inte så mycket pengar, men är bra mycket mer än ingen inkomst. Tänker på dig & hoppas jättemycket att det går bra för dig! Jag tror det kommer att gå mycket bra för dig! Jag kommer i alla fall att hålla tummarna hårt!
    • : tack så mycket! :)
    • Mikael : Vi på fragasyv.se är alltid mycket glada om våra svar blir till hjälp! *L*
    Läs alla kommentarer