Danne
    Hej!

    Jag undrar om man kan läsa kurser som man läser på psykologprogrammet för både termin ett respektive två och sedan ansöka till psykologprogrammet därefter? Exempelvis så brukar ett visst antal hoppa av utbildningen, även sent inpå, och därför undrar jag om man kan gå denna vägen för att komma in på utbildningen? Kan man göra liknande för andra utbildningar? Exempelvis finns det personer som läst BMA-linjen och lyckats komma in på läkarutbildningar den vägen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Danne,
    jag tror jag förstår hur du tänker. Se om kurser som ges under första terminen på psykologprogrammet ges som fristående.

    Annars, så kan det mycket väl vara så att ingen hoppar av från psykologprogrammet eller från läkarprogrammet. Viss "överintag" kan också göras, alltså tas in några fler personer som får börja utbildningen än som egentligen finns platser (detta just med tanke på att några kan hoppa av).
    Det sättet som du beskriver i din fråga är inget som vi kan rekommendera att ha större förhoppningar på. Om någon ledig plats uppstår, vilket inte alls är säkert, så brukar det finnas väldigt många som vill ta den platsen (gäller populära program som t.ex psykolog- och läkarprogrammet): t.ex finns det ofta studerande på andra lärosäten som vill byta skola, alltså byta från samma utbildning men på ett annat lärosäte. Sedan finns det personer som återvänder till utbildningen från föräldraledigheter, militär tjänstgöring eller sjukskrivning. Så, en "ledig plats" kan fyllas på "med råge" nästan innan den har uppstått.
    Med det sagt, kan inte jag med säkerhet säga att du 100% inte kommer att lyckas. Om du finner möjlighet att läsa de kurser som läses under första terminen, som fristående - kan du givetvis söka till dem. Jag blir glad om jag har fel och du lyckas komma in "den vägen".