Joel
    Hej!

    Jag va som många andra, lite lat under min gymnasieperiod.
    Så mina betyg är inget vidare, men nu har jag bestämt mig för att söka till juristprogrammet? Jag ska göra högskoleprovet snart. Finns det några andra sätt att söka in? Jag har hört talas om att man kan gå nån kurs på en termin och om man har ett av de 20 bästa betygen så får man en direktplats till programmet?

    tack för svar! :)

    / Joel

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, det är mer än vad jag vet om det finns någon kurs som tar dig till Juristprogrammet. Kanske bäst att kolla med institutionen på universitetet du vill läsa på för att få den informationen. Annars blir det att jobba med högskoleprovet och kanske sikta långsiktigt. Jobba och skaffa erfarenhet, läs fristående kurser inom området och läs vilka högskolor som har en urvalsgrupp för om man har högskolepoäng. Men även om de tar in via erfarenhet - reell kompetens där man prövas på annat än betyg. Läs mer här.

    https://redigera.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Ansok-om-provning-av-reell-kompetens-sa-har/?id=315

    /Lena, Syv