Olivia
    Hej! Jag har alltid velat bli läkare men tyvärr räcker varken mitt betyg eller HP riktigt till för att ha en chans att komma in. Jag har hört att man kan ta sig in på andra sätt, bland annat genom att först plugga biomedicin eller sjuksköterska. Stämmer detta, och i så fall, finns det garantier att man kommer in eller är det mer en "lottodragning"? Det känns väldigt onödigt att plugga flera år extra om det ändå visar sig att man inte tar sig in, då känns det som ett säkrare kort att plugga upp HP.

    Tack på förhand!
    • Julia : Se på www.yhguiden.se om du hittar någon intressant utbildning. Titta även på yrkesområden hälsa
    • Julia : Audionom, dietist, fysioterapeut.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Det har funnits nån gång t.ex på Karolinska - alternativ antagning när 10% av platserna på läkarprogrammet bokades för sökande med 2 års erfarenhet från vården och antagningsgräns blev lite lägre i den gruppen. Att ha studerat till sjuksköterska eller andra studier ger inga fördelar vid ansökan till läkarprogrammet. Mvh Mikael
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Olivia!

    Jag förstår att du befinner dig i en svår situation. Du vill så gärna komma in på läkarprogrammet som kräver tyvärr väldigt höga betyg!

    HP är en extra chans att komma in och jag tycker absolut att du kan träna på det och göra HP igen. Som du säkert vet, är det det bästa resultat på HP som gäller (i fem år framåt) och du kan göra HP obegränsat antal ggr.

    Med det sagt, vill jag påminna dig om det finns många andra yrken som också jobbar inom område "Medicin" och har mycket kvalificerade arbetsuppgifter, t.ex.: Röntgensjuksköterska, Specialistsjuksköterska, Barnmorska, Fysioterapeut (f d sjukgymnast), Audionom, Dietist, Tandhygienist, Folkhälsoplanerare - bara för att nämna några.

    Sedan kan du också titta på Yrkeshögskoleutbildningar som alla finns på www.yhguiden.se och många har sista ansökn.datum samma som högskoleutbildnignar, dvs 15 april, men inte alla - det finns YH som har sista ansökn.datum senare: t.ex. 1 maj, 15 maj och t o m 1 juni. YH är kortare än högskoleutbildningar, t.ex. 2 år eller 1,5 år och t o m finns några som är 1 år eller en termin. En smart plan kan vara att söka ett antal YH (du söker till varje skola separat och kan därför få plats på flera YH samtidigt) och välja sedan bland dem där du kom in. Under tiden du läser YH, gör du HP varje gång det ger möjlighet (oktober & april) och söker plats på läkarutbildningen & byter i så fall från YH till högskola.

    Fördelen med den planen är att du befinner dig i studier, lär dig ett yrke, får inkomst i form av Studiemedel och kommer med största sannolikhet få högre resultat på HP om du studerar på eftergymnasial nivå under tiden du förbereder dig för HP. Sedan blir det lättare att läsa på läkarprogrammet om du sedan innan har en hel medicinska kunskaper, som du skaffar dig på en Yrkeshögskoleutbildning.

    Exempel på YH som kan vara av intresse för dig är: http://www.yhguiden.se/utbildning/forshaga-yrkeshogskola/behandlingsassistent-psykosocialt-arbete
    http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-falun/medicinsk-sekreterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/handledare-socialpsykiatri
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/vardadministrator5
    http://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/tandskoterska-distans
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder

    Du är alltid välkommen att höra av dig. Vi finns här för att svara på dina frågor!
    Önskar dig stort lycka till!
    Anna