Emma
    Hej jag läser ekonomi i 3:an på gymnasiet och har enbart läs moderna språk 1 och 2 och vill komplettera med moderna språk steg 3 för att få meritpoäng. I vilken urvalsgrupp hamnar jag i och kan jag fortfarande söka med mina andra betyg (utan det kompletterade), alltså så att jag hamnar i två urvalsgrupper? Sedan undrar jag också hur många som tas från urvalet som kompletterat?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Josefin!
    Om du i ditt Examensbevis kommer att ha godkända betyg på alla kurser som krävs för BEHÖRIGHET - då prövas du i BIex gruppen.
    Om du efter examen kompletterar dina betyg - kommer du MED DE KOMPLETTERANDE BETYGEN prövas även i BII gruppen.
    Alltså, så hamnar du i två urvalsgrupper.
    Om du även gör högskoleprovet, prövas du även i HP-urvalsgruppen.

    Du undrar också hur många som tas från urvalet som kompletterat och svaret är att platserna fördelas i proportion till antal sökande i varje grupp men antal platser i BII är färre och det är därför svårare att komma in i kompletteringsgruppen och ofta krävs det högre betyg för att komma in i BII gruppen.

    Hälsningar
    Mikael SYV