Matilda
    Hej!
    Inackorderingstillägget låter bra men det är ett litet problem, jag har nämligen hört att Inackorderingstillägget endast gäller om linjen som du vill gå i inte finns i din stad. Linjen som jag hade tänkt välja (EK) finns nämligen i min stad fast då kommer vi tillbaka till mitt förra inlägg (att kvalitén på skolan i min stad inte passar mig riktigt).

    Gäller endast Inackorderingstillägg om linjen inte finns i din stad?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda, det är CSN /Centra Studiestöds Nämnd/ som administrerar kring och betalar ut Inackorderingstillägget. Det är bäst att läsa på deras hemsida och i fall något är oklart, kontakta CSN: maila eller ringa till dem.
    Undrar om skola som du vill söka till är en Kommunal eller en Friskola? Det spelar också roll.
    Om du söker till en Kommunal skola utanför din kommun eller ett samarbetsavtalsområde /samarbetsavtal som ofta finns mellan kommunerna - då räknas alla skolor inom avtalsområde som om det vore samma kommun/ - kan du bara antas "i mån av plats", dvs om alla "egna" behöriga sökande kom in och det finns lediga platser kvar.
    Till Friskolor konkurrerar du på samma villkor som sökande boende nära skolan /i samma kommun/.
    Det är bra att känna till, tycker jag - så att du inte blir förvånad i fall du har högre betyg än de som kom in men ändå inte blir antagen.

    Utifrån din bostadsort - hemsida för gymnasieval för dig är https://htsa.dexter-ist.com/HTSA/Default.asp?page=auth/common/login. Skolorna som du får välja mellan ligger i Härnösand: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/harnosands-gymnasium,
    Sundsvall
    Ånge
    Kramfors
    Sollefteå
    Örnsköldsvik.
    Så står det på Antagningssidan /länk ovan/ och det måste betyda att skolor i alla dessa kommuner finns "liksom i samma kommun" - kommuner har slutit avtal och agerar "som en".

    Här får du kontaktuppgifter till Antagningskansliet:
    Antagningskansliet i Härnösand
    Postadress:
    Box 54
    871 22 HÄRNÖSAND
    Tel: 0611-348406 Fax:0611-348515
    [email protected].

    I ditt ställe skulle jag kontakta Antagningskansliet, uppgett exakt vilken skola jag vill söka och vilket program på den skolan /och även inriktning och ev. profil - om det finns på skolan/ och frågat vad är det för villkor med bidrag och annat stöd som gäller - i fall du kommer in på just den utbildningen.
    Om det är en kommunal skola eller en friskola,
    om det programmet /inriktningen och profil/ finns eller ej i din egen kommun eller inom avtalsområde -
    spelar stor roll.
    Reglerna är ganska komplicerade och för att göra det ännu krångligare: i vissa fall kan undantag beviljas - om det finns speciella omständigheter i ditt fall.

    Se om du hittar någon Riksrekryterande utbildning som du blir intresserad av. De riksrekryterande erbjuder internatboende på eller nära skolan alt. hjälper till att skaffa bostad. För att gå en Riksrekryterande utbildning får man ekonomisk stöd /antingen från kommunen eller från CSN/.

    Tips: kontakta den skolan dit du vill söka /som du tänker pendla till/ - ställ dina frågor till dem och be om hjälp och förklaring. Skolan är intresserad att ha dig som sökande och så känner de "de lokala förhållandena" - de har säkert redan haft elever som velat pendla till dem från andra kommuner och i fall de inte haft det, kan de ta reda på det åt dig.
    Ställ frågor som: - Får du buss- eller tågkort betalt - 100 % eller bara en del av kostnaden?
    - Kommer du att ha rätt till Inackorderingstillägg från CSN /uppge var du är folkbokförd/?
    - Finns det stipendier eller annan ekonomisk hjälp att söka?
    - Kan skola ordna boende på skolorten åt dig - någon billig variant?

    Sök upp skolans hemsida - och läs på den. Det kan finnas info- där. Alla gymnasieskolor finner du här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?view=list.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV