Kerstin

    Min dotter utbildar sig till sjuksköterska på distans, eftersom hon bor i Piteå och har småbarn. och kan alltså inte bo någon annanstans än hemma? Det sägs av universitetet i Luleå att studenten ska kunna kontakta en lärare och få hjälp när man sitter fast i någon frågeställning, men ingen svarar varken på mail eller telefon? En gång fick hon kontakt, men ingen hjälp. Eller en eller två veckor senare som inte är till någon hjälp? Ska inte skolan ha viljan att hjälpa studenterna för att de ska klara sina studier? I det flesta fall lämnas min dotter i tomma intet? Hon skulle hösten 2019 ha börjat termin 4, men fick inte gå vidare till termin 4 eftersom hon inte klarade mattetentan i tid? I slutet av terminen när hon skulle planera terminen 2020 fick hon svaret av syo att hon visst hade kunnat börja termin 4? Hon får alltså fel svar hela tiden av skolan/universitetet där ingen känner något ansvar för att hjälpa henne i frågeställningarna? Hon går nu upp i termin 3 igen och har flera gånger ställt frågan hur hennes schema ska se ut, eftersom hon sedan tidigare har klarat ett antal tentor, men inte alla? De sa i höstas att hon skulle få det när hon började, men nu säger läraren att det är svårt att säga när läroplanen har ändrats? Han tycker hon ska ta alla kurser under termin 3, me det känns onödigt när hon i vissa ämnen redan är godkänd? Min fråga är om det ska fungerar så här dåligt med den hjälp man borde få när man studerar på distans endast i Norrland, eller är det så här över hela Sverige? Jag skulle gärna önska få en telefonkontakt med någon för att höra hur det ska fungera med utbildningen på distans? Skolan sa i höstas till min dotter att hon kunde börja kursen som inte är på distans, men nu får hon höra att till den kursen kan man endast söka in på till nästa höst? Motstridiga uppgifter hela tiden. Min dotter tappar motivationen att studera? Min dotter kanske ska pröva något annat sätt att studera till sjuksköterska på som inte vi vet och som jag gärna önska höra hur? Mitt mobilnummer är 070-356 86 22 Vänlig hälsning och tacksam för kontakt, Kerstin Granlund

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kerstin,
    är det den här utbildningen Röntgensjuksköterskeprogrammet som din dotter läser på Luleå tekniska högskola? Om inte - vilken utbildning läser hon?
    Som allmän vägledare - inte expert på högskole-distans-utbildningar kan vi egentligen endast beklaga att det funkar, enligt dig, icke-tillfredställande för din dotter och råda att du/ni kontaktar lärosätets Rektor. Ni kan också kontakta UKÄ, Universitetskanslersämbetet som utövar tillsyn över högskolor och universitet i Sverige.
    Jag kan ha en personlig åsikt om hur distansutbildningen bör fungera, men det spelar ingen praktisk roll för din dotters utbildnings-gång. Vad jag tycker kommer inte att "bita" på de utbildningsansvariga för att Fråga SYV kan inte på ngt sätt "bestraffa" en skola som inte sköter sig. Vad gäller lärosätena: högskolor och universitet så är det UKÄ som kan "bestraffa" dem... så tycker därför att du/ni bör kontakta just dem.
    Jag kan hålla med dig om att man bör få svar inom rimlig tid och den hjälpen man behöver... om det är ngn tröst, så håller jag med dig. Men vi kommer inte vidare på det sättet - för att det är, som sagt, inget vi - praktiskt sett - kan ändra på här på forumet.
    Vänliga hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för snabbt svar i alla fall. Jag gjorde ett försök. Vi får de hur vi går vidare.
    • : Vänlig hälsning skulle jag skriva/Kerstin Granlund
    • Mikael : Fråga SYV håller tummarna! LYCKA TILL!