Kimia
    Det är så att jag har ställt frågan,om det är ett krav att ha nästan alla höga betyg i alla ämnen,för att komma in på läkarutbildningen,och ena gången fick jag svaret att det är ett krav och andra gången fick jag i svar att det räcker med grundläggande behörighet,vilket är det rätta svaret?.
    Och så undrar jag om man tar ut gymnasieexamen från VO,med E/D i matte & svenska ,och höga betyg i nästan alla andra ämnen,har man då chans att kunna komma in på just läkarutbildningen?.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    det är TEORETISKT sett möjligt att komma in med bara godkända betyg i fall man får högt resultat på högskoleprovet, men i praktiken händer inte det: eftersom i fall man är så duktig att man kan få det högsta resultatet på HP (vilket krävs för att komma in till Läkarutbildningen) då brukar man få väldigt höga betyg också (alla eller nästan alla A-betyg).
    Jag tror det är därför du fick olika svar: för att båda svaren är rätt - som sagt, är det i princip möjligt men så vitt vi vet, har inte hänt förr, därför är det omöjligt. Du får gärna motbevisa oss och statistiken. Vi blir väldigt glada om du kommer in med E/D betyg på resultatet av HP - in på Läkarutbildningen.
    Exakt VILKA ÄMNEN hade man E eller A i på gymnasiet - spelar inte så stor roll - då alla betyg räknas in i Jämförelsetal. Meritpoängen (om det finns några) plussas på - och så får man fram Meritvärde (och där inne i Meritvärdet är det ingen som vet vad för betyg det var i varje ämne; det är alltså SUMMAN som spelar roll).

    Det finns undantag: Handelshögskola i Stockholm ställer som behörighetskrav att man måste ha viss nivå på betygen, men det hör till undantag. Så är det inte - än så länge i alla fall - till läkarutbildningar.

    Erfarenhet/statistik visar på att intresset för Läkarutbildningen ligger på en konstant mycket hög nivå. Det kostar staten över en miljon kronor att utbilda en person till läkare. Antalet platser är därför strikt begränsat. Därför blir antagningspoängen extremt höga, vilket upprepas gång på gång och under de senaste minst 10 åren räckte det inte att ha alla A-betyg i alla gymnasiala kurser, utan man var tvungen att även ha läst kurser för Meritpoäng och även dem med A eller minst B betyg.
    Resultat av HP som brukar krävas för att komma in på Läkarutbildningen är också - skyhög. Så är det år efter år och vi säger därför att vi har ingen anledning att tro att situationen ändras mycket i framtiden. För att situationen skulle ändras krävs det att antal utbildningsplatser ökar drastiskt eller att ungdomar slutar vara så intresserade av läkaryrket. Inget av det kan vi förutspå men det låter ganska otroligt att det skulle inträffa.
    För den som drömmer om att bli läkare ger vi följande råd: i fall du inte får i alla fall NÄSTAN ALLA A-BETYG i alla gymnasiala kurser, träna hårt på Högskoleprovet, gör HP varje vår och höst men samtidigt försök hitta ett annat intressant för dig alternativ - till ett annan yrke (plan B).

    Mvh
    Mikael SYV