Marcus
    Hej! Jag har en fråga angående 9ans betyg! Om man får F i matte på höst terminen, kan man komma in på gymnasiet då? Alltså få godkänt i matte på vår terminen och komma in? Har man en chans till att få GODKÄNT på vårterminen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Ja, MARCUS!
    Det är vårterminens betyg i åk9 som verkligen gäller.
    Om man har F i matte på höstterminen i åk9 och E eller högre på våren, då är man behörig (vad det gäller matten i alla fall) - till gymnasiet.
    Det krävs även godkända betyg i andra ämnen från grundskolan för att bli behörig till gymnasiets nationella program eller till IB. Läs mer här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Bästa hälsningar
    ANNA