Kimia
    Både för läkar &tandläkarprogrammet.
    &
    jag vet inte om man måste ha högsta resultat på Hp eller högsta betyg för att komma in på utbildningarna.

    Mvh
    • : Har för mig att det är ca 1,8 på HP och ca 22,0 poäng på läkarprogrammet, annars så kan man ju alltid söka på google så får man svar direkt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Du fick väldigt bra svar från Kim i en kommentar. Det är lite olika i olika städer och olika antagningsomgångar. Det är exakt samma behörighet till läkare & tandläkare och det är då bara att läsa kurser till att bli behörig och försöka få så höga betyg som möjligt samt läsa kurser för Meritpoäng /och det är också samma kurser för Meritpoäng/.

    När du går åk1 på gymnasiet och skall definitivt SOM TIDIGAST söka till högskola först om 2 år, är det inte så viktigt vad exakt för poäng det är på olika högskolor för att på de 2 åren som återstår kan mycket förändras: utbildningar kan uppstå i nya städer och förändringar i urvalsgrupperna, vet vi, att redan är inplanerade: t.ex. BIex kommer att försvinna (används senaste gången vid antagning till Vårterminen 2017).

    Det bästa rådet till dig, som om 2 år vill söka läkare eller tandlärare - utbildningen är att koncentrera sig på sina studier och försöka lära sig så mycket som möjligt i varje ämne, få högre betyg och planera för att göra Högskoleprovet flera ggr.!

    Mvh
    Anna