Vivian
    Hej!
    Mitt namn är Vivian och jag går i samhällskunskap programmet inriktning beteende och vill bli socionom i framtiden. Jag undrar om man kan jobba som socionom i USA(LA, californien) om man är ny examinerad i Sverige? Och jag undrar även hur mycket antagnings poängen är i socionomprogrammet(Sverige) ? Behöver man ha höga betyg från gymnasiet?
    Med vänlig hälsningar:
    Vivian.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vivian!
    vi på FRåGA SYV kan tyvärr inte veta vilka krav på att kunna jobba inom socialt arbete som olika stater i USA kommer att ställa om fem år (vi vet inte ens vilka krav de ställer just nu... tyvärr). Jag tror inte att man med examen som socionom från ett svenskt lärosäte kan direkt kunna jobba med "ett liknande jobb" i USA, utan kompletteringar kommer behövas (tror jag). Vilka kompletteringar och om det ens blir möjligt att göra de kompletteringar - kan inte vi på FRåGA SYV svara på.
    För att få lov att söka jobb i USA krävs dessutom arbetstillstånd.
    Socionomprogrammet i Sverige är inriktad på den svenska socialtjänstlagen och är anpassat till de svenska förhållandena. Vad myndigheterna i USA anser om den utbildningen - kan jag inte svara på.
    Socionomprogrammet är i Sverige 3,5 år lång utbildning på heltid. För dig blir det då aktuellt att söka jobb efter socionomprogrammet - tidigast om fem år... och under den tiden kan mycket ändras.

    Allmänt gäller:
    vill man jobba inom juridik eller socialt arbete (områden som är mycket "landsspecifika") rekommenderar vi att skaffa högre utbildning i det landet där man vill jobba sen. Detta för att lagar och regler är mycket "landsspecifika" och utbildningar från andra länder passar oftast in helt (och ibland inte passar alls).

    Du får gärna kika på olika yrken inom Socialt arbete; yrkesbeskrivningar  på www.framtid.se och rekommenderad utbildning är i första hand anpassade till de svenska förhållandena.

    Tips! ta reda på så mycket du kan om villkor för "socionom-liknande" yrken i USA, se om det är olika regler som gäller i olika delstater i USA. Det kan du kanske göra inom ditt GA, gymnasiearbete (eller inom ngn annan kurs som du läser på gymnasiet).